Att hantera sterotyper

Bokbloggsjerkan har en lustig fråga den här gången.

Vad tycker du om stereotyper? Känns det tryggt, irriterande, bör undvikas, etc.

Min spontana tanke var att jag inte tycker om stereotyper. Hela utgångsläget för stereotyper är fördomar om att en person är och fungerar på ett visst sätt och det ger väldigt snäva gränser för individen. Sedan måste jag visserligen erkänna att många stereotyper har ett uns sanning i sig och jag älskar ju Scandinavia and the World, som ju helt bygger på att skämta om nationella sterotyper. För att inte tala om Finnish Nightmares, där vemsomhelst som känner till finländare ens lite definitivt kan känna igen sig. Så det var inte riktigt så enkelt som jag först tyckte 🙂

Så kanske om man hanterar dem med vänlig humor, eller möjligen ifrågasätter dem på ett intressant sätt så kan det fungera.

Här kan ni lyssna på den ojämförbara Monica Zetterlund sjunga en av mina favoriter, As time goes by, i svensk version av Hasse och Tage. Det är en sång som handlar om Hollywoodvärlden i tiderna, där det fanns fasta sanningar som aldrig ifrågasatts. Det är kanske just det vi måste göra med stereotyper – alltid ifrågasätta.

Men tiden går – text Hasse och Tage

You must remember this
a kiss is still a kiss
a sigh is just a sigh
The fundamental things apply
as time goes by

Och Ingrid Bergman log rart
och ömt mot Humphrey Bogart
i vit tropikkavaj.
I baren drog en pianist
As time goes by

Hjältar som alltid kom från USA
Tyskar som aldrig gjorde något bra
Negrer som bara stod och sa god dag
vad enkelt allting va.

Sheriffer var så snygga
och ryssar var så stygga
mot stackars FBI
Vad svårt det blir ju mer man lär sig
as time goes by

John Wayne var allas vän
en riktig man bland män
med mycket kortklippt hår
Och rödskinn var som dumma får
men tiden går

En guling var en guling
en elak liten fuling
på honom sköt dom prick.
Bob Hope var alltid väldigt kvick
men tiden gick

För fred och frihet gick dom ut i fält
och som en tomte smajlade Roosevelt
Han gjorde aldrig nånting kriminellt
Amerika var snällt

Och Ingrid Bergman log rart
och ömt mot Humphrey Bogart
i vit tropikkavaj
I baren spela pianisten
As time goes by

Det är inte direkt lyrik, men får duga idag 🙂

8 thoughts on “Att hantera sterotyper

  1. Humor är viktigt! Men jag kan känna att om man försöker undvika att uttalat använda sig av fördomsfulla stereotyper så har även dessa en plats i böcker. Det stereotypa kan ju också vara det vardagliga, det går inte alltid att hela tiden försöka göra sina karaktärer unika och speciella. Och om man tolkar stereotypa ur ett vardagligt perspektiv så behövs även detta. Om det görs utan att går för långt och där det görs med finess.

    • Jo, du argumenterade fint för igenkänningens trygghet, tycker jag. Men det är en fin balansgång. Jag tycker att en författare ska fundera på varför hen använder en stereotyp och inte göra det på slentrian.

  2. När en icke-svensk beskriver svenska egenheter så skrattar jag högt, det mesta är så sant att det nästan är pinsamt. Jag kan egentligen inte se att det skulle vara annorlunda för andra nationaliteter.

    • Det gäller bara att inte falla i fällan att tänka att bara för att det finns sanna stereotyper så är alla likadana. Katarina Mazetti skriver i en av sina ungdomsböcker något frustrerat i stil med ”hur jävla ångestfylld ska en norrlänning behöva vara för att slippa höra att norrländska låter så tryggt, liksom?!”

      • Jag förstår precis, men samtidigt så är det ju inte norrlänningen som person som kanske är trygg, utan just dialekten. Jag tycker också att den låter lugn och trygg 🙂 Vissa dialekter får ju folk att låta dumma också, men det är ju just det där låta som som är det viktiga. Det finns ju inget som säger att de verkligen är det 🙂

Kommentera

