Appar eller böcker – appar och böcker

Bokbloggsjerkan allmänbildar mig igen: det finns uppenbarligen en ny genre inom bokvärlden: appar.

Jag har läst att Peter May har en app om Isle of Lewis som visst ska vara något utöver det vanliga. Tyvärr kan jag inte själv ta reda på om det stämmer eftersom jag inte har en iPhone (ska visst komma för Androider också så småningom).

Vad tycker du om det här relativt nya sättet för författare att ytterligare befästa sig själv och sina böcker hos läsare/konsumenter?

Precis som gällande jerkafrågan om boktrailers en gång i tiden så är min första spontana reaktion ”finns det sånt, och varför i all världen?” Men för all del, varför skulle det inte finnas? Jag menar, det finns appar för precis vadsomhelst, så varför inte bokrelaterade sådana?

Jag tänkte först att det nu inte intresserar mig alls, men när jag grunnat på frågan ett par dagar så skulle jag kunna tänka mig någon sorts interaktiv karta, som skulle hjälpa mig att hitta ställen som jag läst om i böcker. Jag menar, jag kan tycka att det är hemskt skojigt att försöka hitta exakt rätt litterär plats i Oxford eller Shrewsbury, eller pipa av förtjusning när jag i Uppsala ser en buss som går till Rickomberga 🙂 Så en app som skulle ta fasta på min förkärlek för litterära vandringar och tipsa mig om böcker som utspelar sig där jag rör mig skulle jag eventuellt kunna ha.

2 thoughts on “Appar eller böcker – appar och böcker

Kommentera

