Habegär

Den här omgången handlar bokbloggsjerkan om tvång:

Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?

Hmm. Nja, känner inte riktigt igen mig. Visst drabbas jag av ett habegär, det gör jag – att hålla en alldeles pinfärsk bok i handen är ju en potentiell port (garderob?) till en ny värld. Nya världar är spännande, och de ännu okända världarna ger oändliga möjligheter.

Men jag är överraskande restriktiv i mitt bokköpande (numera) och använder mig flitigt av bibliotek. Jag har så mycket böcker att jag åtminstone försöker hålla mig till att köpa sådana som jag är ganska säker på att jag vill behålla, eftersom jag har förskräckligt svårt att göra mig av med böcker. Detta betyder å andra sidan att jag kan shoppa loss ganska ordentligt på antikvanti 😮 Att t.ex. hitta en länge önskad favoritbok på antikvariat – då kan jag känna det där tvånget 🙂 Och där har det väl – för att fortsätta analogin – att göra med att äga den där annorlunda, främmande men ändå välbekanta världen, att ha den inom räckhåll.

 

 

14 thoughts on “Habegär

  1. Älskar att låna böcker! Där kan jag verkligen få habegär! Även antikvariat eller second-hand butiker kan vara farliga, där hittar man lätt speciella böcker som man bara känner att man måste ha. =)

    • Jag tycker att det är roligare att gå på antikvanti än i vanliga bokhandlar, för second hand ger ett så intressant slumpmässigt urval. Jag måste väl kunna låna böcker också, när jag en gång jobbar på bibliotek 🙂

  2. Att hitta böcker man verkligen vill ha men till ett lägre pris är värd väntan många gånger tycker jag!! 🙂 Sen tycker jag inbundna böcker är jätte dyra när de nyss kommit ut.

    • Visst kostar böcker en del när de kommer ut, men det ligger ju mycket jobb bakom dem också… Jag hinner ändå sällan läsa böcker genast de kommer ut (fast det finns undantag), så jag kan lika gärna vänta på pocket eller tills jag hittar dem second hand 🙂

Kommentera

