Lyriklördag – på lördag

Idag delar jag med mig av en dikt av Katarina Taikon, hon med Katizi. Tydligen har hon skrivit dikter också, jag har en liten bunt med dikter av svenska författare som Författarföreningen producerat på 60-talet.

Taikons dikter handlar om kärlek och det påtvingade nomadlivet. Här Svarta korpar :

 

Svarta korpar flyger över tälten
Svarta korpar kretsar i skyn
Förlåt dem Gud ty de förbannat jorden
Och vi finner ingen lycka
Svarta korpar flyger över våra huvuden
Var är min mörke man, var är min man
Vi måste riva tälten och fly

.

 

2 thoughts on “Lyriklördag – på lördag

Kommentera

