Om barn- och ungdomslitteratur

Salla Simukka som är författare och ordförande för Läscentrums styrelse skrev en bra ledare på den tvåspråkiga litteratursajten Kiiltomato / Lysmasken, läs hela här. Hon skriver om det bekanta problemet att folk i allmänhet talar om hur viktigt det är att barn och unga läser, men så tas den litteraturen inte på allvar, recenseras inte och läses inte heller av vuxna.

Allt för ofta ser man diskussionstrådar till exempel på Facebook, där man ber om tips på barn- och ungdomsböcker – och tråden fylls av kommentarer om verk som de vuxna själva läst som unga. Det är i och för sig inget ont i det, men jag tycker att kommentarerna också avslöjar att man inte är tillräckligt insatt i samtidslitteraturen.

Check. Jag gör det mycket, men det gör jag å andra sidan med andra böcker också – jag tycker om att lyfta fram äldre litteratur. Och L. M. Montgomery har en alldeles speciell plats i mitt hjärta ❤

Men jag vill läsa modernare böcker också – inte att jag har så mycket med barn eller tonåringar att göra, men för att det är allmänbildande. Plus att jag gillar genren 🙂

Författaren Lisa Bjärbo med bloggen Onekligen har startat en podd och sajt om detta som heter Bladen brinner. Jag har inte ännu kommit mig för med att lyssna på själva podden, men har med stor behållning kollat litteraturtips till julklappar och egen läsning.

Vet ni var man kan hitta mera tips? Berätta gärna 🙂

8 thoughts on “Om barn- och ungdomslitteratur

  1. Jag håller med dig, jag tycker också att det är allmänbildande att läsa barn- och ungdomslitteratur. Jag brukar även bläddra igenom och läsa här och var i våra tjejers tidningar, för att se vad de präglas av. Dessutom är det ju den generationen som kommer att ta över, och då är det väl bra att veta varifrån de fått sina intryck och värderingar, förutom från familjen och kompisar. Ibland tar det dock emot… som när jag skulle köpa en julklappsbok till min brorson, som är sex år och uppmuntras att köra cross och radiostyrda bilar, snarare än att läsa. Då googlade jag och hittade en bokserie som jag hoppas får igång nyfikenheten och lässuget, Kapten kalsong… Man måste prata till folk på det språk de förstår, heter det ju, så jag hoppas att sexåringen tycker att boken verkar tillräckligt galen för att bli sugen att få den läst för sig 🙂

    • Det är jättebra att du håller koll på tidningarna också. De kan ibland innehålla ganska mycket skräp, jag menar mentalt skräp i stil med ”du duger inte som du är”-skräp. Då kan det vara bra att ha koll på dem så att det kan diskuteras.

      Roligt att du hittade en bokserie som du tror kan passa till din brorson – låter som ett bra val 🙂

      • Jag funderar på om det inte har börjat vända i de yngre åldrarnas tidningar, och i deras värderingar faktiskt… Jag har på senaste tiden fått den känslan, att det i modetidningar och andra tidningar för vuxna kvinnor är mycket mer sådant skräp. Jag tror att vloggarna och youtubers har en annan inställning som de också pratar om och sprider bland unga. Som Therese Lindgren till exempel, som öppet pratar och skriver om att hon mår psykiskt dåligt ibland och visar att det är ok. Jag tror inte att det är enbart en förhoppning, utan faktiskt skett en förändring hos de yngre. En annan sak jag tänkt på när jag lyssnat på våra tjejer och kikat i deras tidningar och sett vad de ser på webben, är att de i deras generation accepterar olika mycket mer än tidigare generationer. Vad tycker du, kan det ligga något i det?

        • Förlåt sent svar, har varit hemskt förkyld och inte kunnat formulera en sammanhängande tanke. Du har rätt i att det finns en helt annan sorts öppenhet idag, något i den kultur vi har i att leva en stor del av sitt liv synlig på sociala medier gör också att det livet blir mera mångsidigt – speciellt för de yngre generationerna, för vilka det livet är naturligt och självklart leder det också till en större insikt i att människor är olika. Det är bra. Sen finns det tyvärr också många idioter online, som ännu mindre än i verkliga livet kan se andra människor som individer med känslor, men kanske det också ändras så småningom?

          • Ja, det är sant. Webben har både bra och dåliga sidor, och användare. På det sättet var man mer skyddad som barn tidigare, än vad barn är i dag. Jag försöker hålla koll på vad våra barn gör online genom att ha samma appar och titta in med jämna mellanrum, men allt kan man ju inte ha koll på. Som att jag sade till min man i dag, att vi borde se Skam, eftersom den fått så positiva omdömen. Den har jag sett, sade vår 11-åring då 😮 Hon hade hört om den på Star Stable online, ett hästspel på nätet, och blivit nyfiken på vad de andra diskuterade. Nu måste jag absolut kolla upp Skam, för att veta vad det är hon har sett egentligen.

  2. Å andra sidan kan du som förälder kanske hålla lite mera koll på var dina barn rör sig, i och med att du kan röra dig online också. Det är lite lättare än att kolla in ungdomsgårdar osv. Jag menar – mina föräldrar visste knappast alls var jag rörde mig i det fysiska rummet som tonåring…

    Jag tycker plötsligt att ”alla” talar om Skam, jag vill också se den! 🙂 Gillade elvaåringen den? Inte riktigt målgruppen, men den lär ska tilltala alla möjliga människor.

Kommentera

