Lyriklördag II

Lyriklördag är min strävan att läsa mera lyrik (mera om det här). Idag plockade jag En bok för allas antologi Tolv prisvärda poeter (red. av Jan Broberg) ur hyllan och läste några dikter av den för mig helt okända Else Lasker-Schüler (tysk expressionist, 1876-1945) i Johannes Edfeldts översättning. Hon har ett vackert språk, speciellt den här fastnade jag för. Syskonrivaliteten mellan Kain och Abel är ett ämne som fascinerat många människor. Abel är den ljusa, vackra och älskade, medan Kain lever i skuggan.

ABEL

Kains ögon är ej Herren behagliga
Abels ansikte är en gyllne trädgård,
Abels ögon är näktergalar.

Alltid sjunger Abel så ljust
till sin själs strängar,
men genom Kains kropp går stadens gravar.

Och han ska slå ihjäl sin broder –
Abel, Abel, ditt blod färgar himmelen djupröd.

Var är Kain, jag vill störta mig mot honom:
Har du slagit ihjäl de ljuva fåglarna
i din broders ansikte?

 

 

2 thoughts on “Lyriklördag II

Kommentera

