Lyriklördag

När jag var i tonåren så läste jag mycket lyrik, men på senare år har det avtagit, paradoxalt nog verkar det ha att göra med tidsbrist. Man skulle ju tycka att lyrik skulle gå snabbt, när det är få ord, men det kräver oftast mycket mera eftertanke och tid att fundera på texten än många böcker gör. Så jag tänkte ta och pusha mig själv lite extra genom att skapa en ny tagg, som jag kallar ”lyriklördag” och dela med mig av en dikt varje lördag (eller åtminstone de flesta). Joina gärna, den som vill 🙂

Dagens dikt är en kort dikt av Eeva Kilpi, översatt av Kerstin Holm-Lindqvist:

Började falla som ett löv.
Ångrade sig halvvägs ned,
förvandlades till en gul fjäril
och fög sin kos.

Jag tycker om bilden av ett löv som ändrar sig och gör något oväntat. Den känns hoppfull och lite underfundig.

One thought on “Lyriklördag

  1. Ping: Lyriklördag II – En kattslavs dagbok

Kommentera

