Hajar Ni tugget?

När jag var liten se roade jag mig bland annat med att läsa i föräldrarnas slangordbok från 1960-talet –  redan som barn läste jag  vad jag än kom över och språk är ju spännande. Inte minst slang, som föråldras snabbare än något annat.

Baksidestexten på denna slangordbok ställde frågan ”Hajar Ni tugget?”, vilket fotfarande roar mig omåttligt. Det är en sån stilkrock. Tack vare denna ordbok och min förkärlek för äldre underhållningslitteratur så förstår jag att uppskatta Taxi Stockholms fyndiga reklam. Gör ni?

_20161227_195637

13 thoughts on “Hajar Ni tugget?

  1. Nja, jag visste ju att ”deg” betyder pengar, men däremot bulle var jag inte med på även om jag anar att det betyder taxi och/eller bil? Ja, slang är kul och särskilt att se hur språket har ändrat betydelse under åren.

    • Pappa, som är infödd stockholmare, säger att slangordet ”bulle” för taxi kommer sig av att Stockholms taxibilar i tiderna var av en väldigt specifikt bullig sort, någon typ av Volvo.

        • Att känna till all slang är nog svårt hursomhelst, speciellt om man inte är den typen som använder slang. Och så är det skillnad på att känna till orden och att använda dem – jag kan inte föreställa mig pappa *säga* bulle om annat än såna som man äter 🙂 Men han är språkvetare, så känner till mycket om språk och är road av språk, liksom jag.

    • Jo, ett levande språk förändras hela tiden. Vissa ändringar kan förstås vara (i ens egna ögon) sämre – jag irriterar mig fortfarande på ”själv” som ersatt ”ensam” – men förändras gör det.

    • Åka örfil eller äta örfil 🙂

      Fotnot för rikssvenska läsare: i Finland kallas kanelbulle för örfil. Fråga mig inte varför. (Eller fråga gärna, men jag vet inte. Hmm. Borde ta reda på :-))

Kommentera

