Novelläget

Ugglan & boken undrar hur det går med novellutmaningen.:-)

Jodå. Jag har läst en massa noveller – bl.a. har jag läst igenom hela L. M. Montgomerys produktion igen. Montgomery är en sådan som jag återvänder till med jämna mellanrum, och när jag är stressad läser jag gärna om, det lugnar. Jag gillar att läsa om annars också, men tenderar att göra det mera under tyngre perioder.

Så, har läst mycket noveller, men hittills bara bloggat om tre:

Tuomas Salorantas skräcknovell Länsimetro viivästyy (Västmetron försenas), bloggat här. Eftersom västmetron försenas hela tiden (och nu har de sparkat chefen för projektet, vilket inte är mer än rimligt, ärligt talat) så känns den allt mera aktuell… De underliggande orsakerna är kanske något helt annat än vanlig inkompetens och korruption? (3. Läs en novell på ett annat språk än svenska)

L. M. Montgomery: The Quarantine at Alexander Abraham’s, bloggat här. Miss MacPherson går hem till en man för att fråga efter ett söndagsskolebarn och blir tvungen att stanna pga karantän för smittkoppor. Rolig och fyndig. (12. Läs en novell med en titel som består av fyra ord)

Åsa Nilsonne: Kappsäck full med pengar, det är ju också bra att ha, bloggat här. En äldre kvinna lämnar sin man och möter det tyvärr alltför vanliga problemet med hur hon ska ha råd med det. (23. Läs en novell där pengar spelar en stor roll)

Av dessa är The Quarantine at Alexander Abraham’s min favorit, för att huvudpersonen är så väl beskriven, en bestämd, medelålders dam som inte låter någon sätta sig på henne och dessutom är mycket slagfärdig. En utmärkt förebild!

 

6 thoughts on “Novelläget

    • Det är roligt med utmaning, jag borde bara blogga om flera texter. Jag läste t.ex. en riktigt ruggig historia om en äkta emotionell vampyr nyligen.

Kommentera

