Nobelbingo

Nobelpriset i litteratur år 2016 tilldelas Bob Dylan,

”som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen”.

Ständiga sekreteraren

Jag tappade hakan, måste jag erkänna. Jag hade aldrig tänkt mig att Bob Dylan skulle kunna få Nobelpriset, hur mycket ikon han än är. Jag hade faktiskt trott att priset i år skulle gå till den syriske poeten Adonis, med tanke på läget i Syrien.

Så gäller det att göra Bokbabbels Nobelbingo:

Har hört talas om författaren tidigare – 1 poäng
Har en bok av författaren hemma i bokhyllan – 1 poäng
Har läst en av författarens böcker – 1 poäng
Har läst flera av författarens böcker – 1 poäng
Gissade rätt – 1 poäng

Obviously har jag hört talat om honom – vem har inte det? Ingen kan kalla pristagaren obskyr åtminstone! Jag tror inte att jag har någon skiva hemma, eller möjligen en bland LP-skivorna, men ingen som jag lyssnar på aktivt. Jag har hört flera av hans sånger, men vet inte om jag ens hört ett helt album. Men jag har varit på en konsert med honom! (Han är ärligt talat inget vidare som live-artist.) Kanske det kan räknas? Jo, det kan det. Två poäng då. Kanske två och en halv, konserten var ganska lång 🙂

Ni då?

Kommentera

