Demonstrera

På järnvägsstationen finns ett ljus- och blomsterhav till minne av dem man som blev ihjälslagen för att han föraktfullt spottat på marken framför några nynazister.

blomhav

Det hade kunnat vara jag. Eller kanske du. Eller vem som helst som försöker protestera mot dem. Just därför måste vi protestera. Charlotte formulerar sig som alltid hundra gånger bättre än jag om varför vi måste ta det på allvar, läs här.

Den som kan ska gå till Medborgartorget i morgon klockan 12 och demonstrera.

På lördag 24.9. kl 12:00 samlas vi på Medborgartorget i Helsingfors och tågar tillsammans till Senatstorget. Där uttrycker vi vår ställning mot politiskt våld, fascism och rasism. Nu räcker det! Peli poikki!

(saxat från fb-eventet)

 

 

6 thoughts on “Demonstrera

    • Att demonstrera i grupp kräver inte så mycket mod. Chansen att jag kommer att konfrontera nynazister ensam är tyvärr inte så stor :-s

      Tyvärr är det en rent teoretisk fråga just idag, eftersom jag är upptagen med ett annat program som jag inte kan komma undan 😦 Men principen kvarstår: ”Det farliga är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad” (MLK)

      • Jo, jag är medveten om det citatet och jag känner mig skyldig, men samtidigt har jag en gammal mamma och två små barn och jag och min familj har alltid varit impopulär. Allt känns så hotfullt just nu.

        • Jag är ledsen, det var inte min mening att vara skuldbeläggande. Jag förstår mycket väl att det inte alltid går att vara den som säger ifrån. Du har ett ansvar för din familj också.

          • Det är okej. Jag förstår vad du menade. Ja, jag har ansvar för min familj. Men jag skriver på namninsamlingar också, så jag försöker göra vad jag kan. Situationen är verkligen oroväckande just nu. För bara ett och ett halvt år eller två år sen hade jag aldrig gissat att det skulle bli så här.

  1. Situationen är skrämmande, jag håller verkligen med 😦 Människor söker enkla lösningar och syndabockar och ser inte längre än till sig själva. Jag tycker att man har fått en hjärna och ett hjärta för att använda dem.

Kommentera

