Kloka filosoford

Mari Lindman har skrivit en väldigt bra text om hur oron för framtiden gör att vi blir jagfixerade och inåtvända, förlamade och småskurna; hur osäkerhet gör oss maktlösa. Just så är det. Jag har aldrig jobbat sämre än i våras när vi alla gick omkring och oroade oss för uppsägningar på jobbet, inte ens när jag för ett par år sedan jobbade mig till utmattning och mest bara satt och grät. Stora delen av arbetstiden gick åt till att fundera, diskutera med andra, läsa på om samarbetsförhandlingarna, titta efter alternativa jobb och annars bara sitta och vara orolig. Symptomatiskt är att när jag denna höst har träffat gamla studiekompisar så har det spontana svaret på ”hej Koko, hur är det!” varit, ”jo tack, jag har ett jobb”. Vi skulle ha så mycket intressantare saker att tala om!

Läs Mari Lindmans text här.

Vad det finns kloka filosofer i vårt land förresten, Nora Hämäläinen hade också ett fantastiskt bra sommarprat som jag puffade för här tidigare. Alla som tycker att filosofi är ”onödigt för samhället” och vill skära bort på all sådan utbildning förstår inte att reflektioner är det som gör oss till människor.

Kommentera

