Blod på min födelsedag

Annika med bokbloggsjerkan har födelsedag (grattis!) och passar på att komma med en födelsedagsrelaterad fråga:

Har du några ”bokliga” minnen av en födelsedag som ligger dig extra varmt om hjärtat? Hur skulle en perfekt födelsedag kunna se ut om du fick bestämma? Eller har du något annat att berätta som är kopplat till en födelsedag (antingen riktig eller fiktiv)?

Hmm. Jag brukar förstås få böcker på min födelsedag, av någon konstig anledning 😉 men en av de jag kommer ihåg bäst var när jag fick Lasse och Mats Huldéns utomordentliga nyöversättning av Kalevala (jag har puffat för den flera gånger, jag vet) i present på en hajk. Det var en perfekt kombination av plats och text – att läsa det finska nationaleposet i den finska skogen 🙂

Överhuvudtaget är det ganska trevligt att vara på födelsedagshajk, just för att kombinationen av rustikt och små extra saker (en bok, en liten flaska madeira, en extra god ost) är speciell. Men det måste ju inte vara födelsedag för det, nödvändigtvis 😀

En perfekt födelsedag inkluderar en långsam morgon och en riktigt god frukost, det hör till mina njutningar. För över tio år sedan skrev jag ”Vakna långsamt med alla gullekatterna bredvid sig och sen stiga upp och äta lyxfrukost – myyys!” och även om jag kanske inte idag skulle använda uttrycket ”myyys”, så är det fortfarande en njutning 🙂 (Samma post innehåller förresten ett ganska roligt ”sån här är du-test”, för den som är road av sådana.)

Rubriken har jag förresten snott från Lotta på Bråkmakargatan, det är ett utmärkt uttryck i många sammanhang. Jag har ingen blodrelaterad anekdot att ta till ens, jag bara gillar uttrycket 🙂

 

2 thoughts on “Blod på min födelsedag

Kommentera

