Pinsamheter

Veckans jerka frågar:

Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget? Berätta, och du vet ju att det endast är fantasin som sätter gränser!

Ärligt talat så är just pinsamma karaktärer en av de saker som kan få mig att sluta läsa eller titta. Jag står inte ut med sånt. På finska finns det en term som heter ”myötähäpeää”, det betyder ungefär ”med-skam”,  jag kommer inte på ett svenskt motsvarande ord. Det innebär alltså att man skäms tillsammans med den person som gör bort sig. Jag känner ett intensivt obehag för den sortens litteratur. Alltså har jag också förträngt det så bra att jag inte ens kommer på en enda bok.

Jag är också den där typen som skriker åt folk som gör dumma saker i skräckfilmer: ”gå inte dit, din idiot!” Jag har svårt för intriger som bygger på att någon beter sig korkat. Kanske för att jag själv inte alltid är så smart.

3 thoughts on “Pinsamheter

    • Det är kongruent med medkänsla och medlidande… Skämskudde är däremot ett oerhört svenskt begrepp, tycker jag – ett utmärkt sådant det med 🙂

  1. Ping: Om dåliga val – En kattslavs dagbok

Kommentera

