Listigt om England

Veckans jerka har listtema:

Jag älskar listor och jag skriver flera stycken varje vecka i alla möjliga sammanhang. Och eftersom jag vet att jag långt ifrån är ensam om detta fenomen så tänkte jag att veckans tema för jerkan ska vara just en lista-post.

Svara genom att byta ut [blank] nedan mot det som du håller kärt, eller varför inte något som du verkligen inte klarar av. Endast fantasin sätter gränser…

Topp [blank] [blank]

Kul med lista. Englandsresan till ära väljer jag att fokusera på England. Jag ska komplettera med bilder när jag väl är hemma 🙂

Topp 2 + 1 litterära resmål:

Engelska deckare finns det ju många. På den här resan har vi på min begäran specifikt gjort avstickare för att jag ska få se vissa platser:

Oxford på grund av Dorothy Sayers Gaudy Night. Jag har bongat Magdalene Bridge och Tower (och lärt mig att det uttalas Mådlin), Balliol Collage, Lord Peters Alma Mater, på vars mark Shrewsbury Collage finns i boken, folk i en punt (vad är det på svenska?) på Isis (som Thames kallas där) – en grupp som visste hur man gjorde och en som… inte var fullt så smidiga 😀 Och så har jag med boken i handen så noga som möjligt identifierat den plats i skuggan av New Collage där det berömda frieriet godtas 🙂

Shrewsbury på grund av Ellis Peters Broder Cadfael-böcker. Jag ville se Severn, Shrewsbury Abbey och slottet och det fick jag, åtminstone på utsidan (alla muséer och sånt stänger tidigt i England och vi är rätt långsamma). Det är en fin stad, med många gamla byggnader att beundra, speciellt biblioteket.

 

+ 1 = Manchester. Jag känner faktiskt inte till några böcker som utspelar sig i Manchester, men det känns som att det absolut borde finnas någon hårdkokt deckare i stil med V. I. Varshawski i Chicago. Jag menar, staden är full av fascinerande kontraster och storstadsfarlighet: förfallna hus blandade med fullkomligt fantastiska byggnader med fint karvad sandsten, charmigt röriga nattöppna antikvariat (!) och snobbiga köpcenter, uteliggare och sopor på gatorna, polissirener ylar hela natten och på en nattlig promenad till Chinatown på jakt efter middag blev vi erbjudna att köpa kokain… Råkar någon känna till någon som skriver om den stan?

 

Topp 5  brittiska tv-serier

BBC:s Sherlock, förstås. Modern tolkning utan att glömma originalkanon.

BBC:s Pride and Prejudice: den enda rätta. Jennifer Ehle och Colin Firth, med flera fantastiska roller. Mycket omsorgsfullt gjord, inte så att man behöver störa sig på anakronismer.

Bletchley Circle har jag skrivit om tidigare, en grupp med kvinnor som var kodknäckare i Bletchley Park under andra världskriget löser seriemord på 1950-talet. Väldigt välgjord och klarar Bechdeltestet med råge 🙂

The Darling Buds of May: en gammal serie, men väldigt söt, utspelar sig på landsbygden på 1950-talet. En av huvudrollerna spelas av en synnerligen ung Catherine Zeta-Jones.

Downton Abbey är mycket sevärd – åtminstone fram till slutet av tredje säsongen, som gjorde mig så upprörd att jag inte vet om jag ens vill fortsätta titta 😦

Topp tre praktiska saker att ha med på resa till England:

En smarttelefon, så att man kan snabbkolla tågtidtabeller, adresser, kartor osv. Också Wikipedias ”läs på ett annat språk” fungerar ofta som snabb ordbok.

En adapter (med en splitter i för parallella laddningar), så att man kan ladda sagda telefon så fort man sitter ner någonstans där det finns ett uttag. Det går snabbt att tömma batteriet när man surfar mycket.

(Minst) två par skor att byta mellan när hällregnet överraskar. Vädret växlar ganska snabbt i England.

11 thoughts on “Listigt om England

  1. Jag gillar också Bletchley Circle. Skulle vara intressant att få se Bletchley Park. Jane Austens hem skulle jag också gärna vilja besöka. Det finns många jättebra engelska tv-serier, som Unge kommissarie Morse, Grantchester, Poldark, Doctor Who… Sherlock också. Kul lista. Önskar jag kunnat komma på någon själv.

    • Jag tänkte inte ens på att vi kunde ha gått till Bletchley Park. Men å andra sidan gick vi till Charing Cross Road 🙂

      Engelsmännen kan göra bra serier. Jag funderade på att lägga till Doctor Who också, men har inte sett så mycket av den.

      Välj ett begränsat tema för listor: plats, tid eller tema och gör 3×3. T.ex. tre bra barnböcker,tre bra djurbiografier och tre bra receptböcker eller sidor för veganer? 🙂

      • Tack för tipsen. 🙂 Låter som bra listor. Och jag tror du skulle tycka om Doctor Who. Det finns flera jättebra avsnitt, fast alla har ju olika smak. Min favoritdoktor är Nian, men alla de andra har sina fans.

        • Jag har de facto sett nästan hela nionde Doctor Who (har sparat på de två sista avsnitten för att jag inte vill att det ska ta slut!) och gillat den massor – speciellt Father’s Day – , jag har bara inte sett några andra säsonger 🙂

          Jag hoppas du gör några listor du med 🙂

  2. Haha om skorna…. Ja ja mina promenadskor blev lite mos men jag hade ju sandaler och köpte två par till när vi hittade skor i min storlek i en Clark’s-butik 🙂

    • Det var helt fantastiskt att hitta en butik som hade ett så bra urval 🙂 Och andra människor shoppar ju kläder på resa, så det var kul att hitta nåt annat än böcker 😮

  3. Jag har sett hela Dowton Abbey men jag kan inte komma på vad som kan ha gjort dig så upprörd. Kan du inte avslöja vad det är du tänker på? Kanske bäst att du mailar så att du inte gör andra läsare upprörda 🙂

    • Jag tyckte att en viss persons öde i slutet av The Christmas special var fullkomligt onödigt effektsökeri. Kan maila detaljerad förklaring 🙂

  4. Ping: Uppdaterad post med bilder – En kattslavs dagbok

  5. Ping: Läsa på semestern? – En kattslavs dagbok

  6. Ping: Appar eller böcker – appar och böcker – En kattslavs dagbok

Kommentera

