Prisvinnande författare

Novellutmaningen tar slut den 19 juni, så här kommer jag i i sista minuten med ett par noveller till, den här gången prisbelönta författare:

18. Läs en novell av en augustprisvinnare: Torgny Lindgren skriver texter om karga,  norrländska förhållanden på ett säreget språk, arkaiskt med dialektinfluenser. Ur Merabs skönhet (1983); som strängt snarare är en samling berättelser med en ramberättelse; plockar jag Två predikningar, där predikan Ordet handlar om Samuel Burvall som försöker slippa undan släktens och traktens gissel lungsoten genom att aldrig tillåta sig att höra ordet en gång, eftersom han är övertygad om att själva ordet är det som är smittobärande. Han låser in sig på en vind och talar bara med några få betrodda personer genom ett järnrör. ”Han levde. Han levde i trygghet. Han var bevarad.”

35. Läs en novell av en nobelpristagare: A Real Life av Alice Munro ur samlingen Open Secrets (1994). A Real Life handlar om tre kvinnor som bor någonstans på landet under 1930-talet och deras tillvaro, deras livsval, vilken sorts tillvaro de har eller väljer. I den mån de alltså kan välja. Och att välja innebär ju alltid också att välja bort. Det går inte att få alla varianter. (Det är därför jag läser böcker 😉 )

Jag fick tyvärr inte läst riktigt alla noveller i utmaningen, men 35/40 är inte så illa. Så har jag ju läst väldigt många som inte rymts in i någon kategori.   Jag tycker det var en rolig utmaning 🙂 I morgon ska jag välja en favorit. Det kommer att bli svårt!

6 thoughts on “Prisvinnande författare

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

    • Väldigt kul 🙂 Framför allt har jag uppskattat att jag kommit mig för med att läsa en massa hyllvärmare och upptäckt nya favoriter.

Kommentera

