Urbant ljus och postapokalyptika

Anni Nupponen, hon med med den roliga och finurliga Hirviöasiakaspalvelu, ni minns, har också skrivit annat, med en allvarligare ton. I novellsamlingen Joen Jumala (”Flodens gud”, Osuuskumma 2014) finns en novell som heter Vihreästä sylistä (Från den gröna famnen), som börjar med att berättaren talar om att hennes mamma brukade berätta en saga om hur katter drömmer när de väntar ungar, en dröm om allt det är att vara katt, för att kunna berätta det för de ännu ofödda ungarna. Jag fastnade förstås genast 🙂 Sedan har berättelsen ytligt sett ganska lite att göra med katter, men berättelsen har- naturligtvis – en djupare innebörd.

Berättaren lever i en post-apokalyptisk värld i en torr öken, där en liten grupp människor som överlevt smittan (den omtalas bara som ”smittan”) bor och försöker fungera i ett sorts demokratiskt byasamhälle. Till de stora glädjeämnena hör att få fram några små och ganska sura äpplen. En dag lyckas bebyggarna komma så långt att de kan företa en resa på jakt efter råmaterial och eventuella andra immuna överlevare och berättaren måste konfronteras med sitt förtigna förflutna.

Det är en fantastisk text, på tjugo sidor bygger Nupponen upp en hel värld, ett annorlunda samhälle och en bakgrundshistoria som känns fullödig och sann. Den handlar om identitet och utanförskap, och om var och hur en människa hör hemma. Den är lågmäld och enkel, men ändå inte. Jag är imponerad.

Novellutmaning nr 39. Läs en novell av en finländsk författare

På hemväg idag beundrade jag sommarnattens mjuka ljus som fick det urbana Sörnäs att te sig färgrikt. Jag försökte fånga det på bild, men det lyckas aldrig riktigt för mig. Här är ändå  mina försök. På något sätt tyckte jag att de skulle passa tematiskt 🙂

 

urbant_ljus_5urbant_ljus_2urbant_ljus_1

 

 

4 thoughts on “Urbant ljus och postapokalyptika

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

  2. Ping: Parallella böcker i mitt liv just nu – En kattslavs dagbok

Kommentera

