Historielektioner i deckarformat

Bland mina deckarantologier har jag en tjock bok i hyllan som heter The Mammoth Book of Historical Whodunnits, redigerad av Mike Ashley. Att skriva historiska deckare är inte helt lätt, det ska fungera både rent tekniskt och dessutom vara (någotsånär) historiskt korrekt. Min favorit i genren är Ellis Peters Cadfel-serie – inte att jag vet så mycket om engelska medeltiden att jag nödvändigtvis skulle upptäcka fel, men de känns i alla fall inte fel.

Jag har några klara favoriter i den här samlingen, ett par som utspelar sig under antiken, en intressant version av Macbeth där berättaren är en viss dansk prins Hamlet och en melankolisk en som är placerad under engelska bondeupproret 1381 (som jag inte ens kände till tidigare). Men den enda som råkar passa in i novellutmaningen är A Moon for Columbus av Edward D. Hoch, som handlar om ett dödsfall ombord på Columbus skepp på väg att upptäcka Amerika. Mest fokuserar berättelsen på hur Columbus med lock och pock får besättningarna att gå med på att segla tre dagar till (de avgörande tre dagarna), men han hinner också lösa ett egendomligt dödsfall ombord.

Den historien får representera nr 17. Läs en novell som utspelar sig på havet

5 thoughts on “Historielektioner i deckarformat

  1. Hm, jag lyckades aldrig ta mig igenom Ellis Peters böcker, och av Josephine Teys böcker tycker jag sämst om ”The Daughter of Time” (som av många anses vara den bästa). Jag är uppenbarligen inte tillräckligt historiskt intresserad – eller kunnig. Däremot gillar jag Jacqueline Winspears böcker om Maisie Dobbs – första världskriget får väl betraktas som historiskt i dag. Man får veta väldigt mycket om England, under kriget och sedan mellankrigstiden, saker som är nya för mig.

    • Intressant, jag hör nämligen också till dem som gillar The Daughter of Time, men annars tycker Tey dammat igen rätt mycket (folk med riktigt mörkblåa ögon är sextokiga… jaha)

      Jacqueline Winspear är okänd för mig, ska se vad det är. De skulle antagligen passa bra nu när vi tittar på Downton Abbey 🙂

      Jag har föreslagit ett tema med historiska romaner till bokbloggsjerkan, hoppas det blir av, skulle vara hemskt intressant att få mera tips!

  2. Ser fram emot att höra vad du tycker om Maisie Dobbs. De första två eller tre böckerna är översatta till svenska, och när de kom ut i Sverige, talades det mycket om dem och de fanns med i bokklubbarnas kataloger – men sen blev det tyst om både henne och böckerna.
    Som alltid är det tveksamt med alltför många böcker i en serie, och jag tycker nog att de första var bäst, men än så länge tycker jag att de är läsvärda, den senaste har jag just packat som semesterläsning.

  3. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

Kommentera

