Många noveller små…

Jag har nyligen upptäckt Osuuskummas samlingar med ”raapaleita” eller ”drabbles” – Enhörningens chefsred föreslår att vi ska ta till heders det nordiska ”drapa” för begreppet, dvs. en berättelse som är 100 ord lång. Jag letade efter en novell som utgivits år 2015 och valde ur Andra kattslavens spefi-samling Pimeää pimeämpi. Kummalinnun munia 2. Jag tänkte att jag skulle öva lite finska samtidigt som jag skulle få en eller några noveller till slutspurten.

Jag funderade en stund på om de kan räknas som noveller när de är så korta, men kom fram till att om klassikern ”For sale, baby shoes, never worn.” kan vara en novell så kan de här 🙂

Och kan man tänka sig – jag som brukar ha så svårt att läsa på finska (tala går bra, men läsa är knepigare) har redan läst halva boken 🙂 Förvånansvärt mycket får författarna in på hundra ord. De är roliga, snuskiga, finurliga eller egendomliga, det är mycket som passar in i genren spefi, spekulativ fiktion. Jag blev så förtjust i dem att Andra kattslaven beställde en prenumeration åt mig  – nya drapor varje vecka!<3

Jag tänkte fuska ifatt mig lite i novellutmaningen (det börjar bli bråttom) och ta några drapor från samma antologi:

4. Läs en novell som är utgiven 2015: Det kunde vara vilken som helst av dessa, men en av mina favoriter är Maija Haavistos novell Apurit (Hjälpredorna), där en kakbloggare helt enkelt inte hinner med i konkurrensen och skaffar sig ett par golems till hjälpredor – de är så bra så på att knåda! När bloggaren så en kväll glömmer att stryka alef ut pannan på dem så bakar de hela natten och får till en jättetårta 🙂 Jag gillar att Haavisto tar en traditionell myt och blandar den med dagens bloggvärld 🙂 Det blir ett roligt recept (pun intended).

13. Läs en skräcknovell: Veli veli veli veikkonen av Janos Honkonen. Jag har många, många skräcknoveller på lager (jag samlar på skräck) och har haft hemskt svårt att besluta vilken som ska få den äran att representera den här kategorin. Denna lilla korta drapa lyckades på hundra ord förmedla en genuin rysning: en person kommer hem till en vän mitt i natten utom sig av skräck, för att han fått en lapp där det står ”broder broder broder bäste bror, vi ses någon natt, länge sen” underskrivet av hans bror. Som är död sedan länge. Vännen försöker lugna med att det bara är ett smaklöst skämt men lappen hade skjutits in under dörren – dörren från garderoben inne i sovrummet… Ryyyys!

14. Läs en novell med jultema: Joulupipari av Kari Välimäki, om en julpepparkaka som dränks brutalt i ett glas mjölk.

22. Läs en novell med något kallt i titeln: Jäätelösooda (Glassoda) av Kari Välimäki handlar om en godisgroda som trots tappert simmande till slut drunknar i barnets glassdrink. Barnet dricker inte ens upp hela, det blir till slut måsarna som slukar de sista resterna…

27. Läs en novell där böcker spelar en stor roll: Kollektöörinn uho ja tuho av Shimo Suntila handlar om en samlares boksamling som börjar bli så stor att den börjar föröka sig av sig själv och vägrar underkasta sig sortering och katalogisering.

40. Läs en novell som utspelar sig i framtiden: 19.1. 3127 av Maija Haavisto, där det 285 000-nde avsnittet av The Bold and the Beautiful visas. Figurerna är något modifierade, men i grunden är det samma grunddramalama.

Det var ett halvt dussin noveller på en gång, det 🙂 Jag rekommenderar verkligen Osuuskummas produktion för den som behärskar finska, de har humor (det är de som gett ut Hirviöasiakaspalvelu, som jag bloggat om tidigare) och spännande visioner 🙂

5 thoughts on “Många noveller små…

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

  2. Ping: Språket formar tanken? – En kattslavs dagbok

  3. Ping: Flera fina förlag – En kattslavs dagbok

Kommentera

