Spegel, spegel på väggen där

Tack vare novellutmaningen har jag hittat en ny (gammal) författare: Valerij Brusov (1873-1924). Jag tänkte ta ett aktivt ryck med utmaningen igen – jag har nog läst en massa noveller, men de passar inte alltid in i kategorierna – så jag plockade ner en antologi som heter Ryska berättare ur hyllan för kategori 23: Läs en novell av en rysk författare.

Jag hade sådär vagt tänkt att jag skulle läsa en Tjechovnovell, men när jag läste Karin Pontoppidan-Sjövalls förord till antologin (ja, jag läser alltid förord, motton, dedikationer och efterord, hurså?), där hon liknade Brjusov vid Poe, så blev jag nyfiken och bläddrade fram till dem. Liknelsen är inte oäven, båda författarna rör sig i gränslandet mellan verklighet och inbillning och har ett liknande språk.

I novellen ”I spegeln. Ur en psykiaters arkiv” beskriver en kvinna sin besatthet av speglar, speciellt en spegel som till slut tar över henne så att spegelbilden tar hennes plats. Temat är inte obekant, men novellen är ett mästerverk i hur den rör sig mellan hennes beskrivning av spegelvärlden och det som omgivningen – enligt henne – uppfattar som den verkliga världen, tills hon inte längre vet vad som är vad. Det är något lite obehagligt över speglar egentligen…

One thought on “Spegel, spegel på väggen där

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

Kommentera

