Katthaikuer

Linnea på Häxbrygd ville ha katthistorier, helst på rim. Jag kände inte för att rimma, men det blev en spontan haiku och jag blev så nöjd med den att jag vill lägga upp den här också.

Frukost om våren
Sluter ögonen mot sol
Pålägg borta nu

Formatet är inspirerande, så det blev några till, först ett par klassiska:

Tidig morgonsol
silar genom persienn.
Katt slickar min fot

Ute blåser kallt
under täcket är det varmt
Ovanpå en katt.

Så några med bilder:

agnes_i_bur

 

 

 

 

 

 

 

 

Kattbur är trygg plats,
eget litet hus på golv,
stilla! säger jag!

 

i_trapphuset

Svalt trapphus, nöjd katt
kråmar sig på stengolvet
Andra katt klagar.

 agnes_i_lada

Lådan är liten
randig katts ben har vuxit
If I fits, I sits!

simba_funderar agnes_i_korg

katter_i_korgstol

Grå päls, röd päls, vit,
långhårig, fluffig, kort, slät –
hårboll alltid våt.

 Hjälp med haikuformen hittade jag här, om ni vill läsa på och komma med en egen version i kommentarerna 🙂

2 thoughts on “Katthaikuer

Kommentera

