Ty jag var med

Helgens bokbloggsjerka frågar om biografier:

Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag läser gärna biografier och memoarer, men av någon anledning händer det sällan att jag aktivt söker upp sådana, mest är det så att de kommer i min väg, som med mycket annat jag läser 🙂

Jag gillar också att läsa äldre memoarer, där jag får en bild av tiden lika mycket som av personen: ”Jo, därom kan jag ge besked, / Om herrn så vill, ty jag var med.”som det heter i Fänriks Ståls sägner. T.ex. minns jag att Ferdinand Sauerbruchs En kirurgs minnen gav en mycket intressant bild av Tyskland, Kirurgen och Mannen i början av förra seklet och fram till och med andra världskriget eller varför inte tidigare nämnda En croupiers bekännelser, där man får en mycket bra bild av Rivieran på 1910-talet.

Så finns det ju modernare böcker också, jag har på sistone läst Jenny Lawsons Let’s Pretend This Never Happened och Furiously Happy (bloggat här) och gillat dem bägge. På to read-listan står You’re never weird on the internet (almost) av Felicia Day, som Miss Magic har bloggat utförligt om här. Felicia Day har vad jag förstått har en del gemensamt med Jenny Lawson, båda har blivit kända via Internet.

Författare är intressant att läsa om, vad har fått dem att skriva? I lånehyllan väntar Jens Andersens Denna dagen ett liv om Astrid Lindgren, där läsaren får veta mycket mera om hennes bakgrund med det oäkta, bortlämnade barnet som var ursprunget till de ensamma, övergivna pojkar som det finns så många av i hennes böcker.

Och till sist en favorit: Den memoar jag alltid återkommer till är Povel Ramels Följ mej bakåt vägen. Den är spännande, rolig, sorglig och oerhört fascinerande, både hans eget liv och den bild man får av svenskt musik- och revyliv. Rekommenderar!

2 thoughts on “Ty jag var med

Kommentera

