Bokreor jag minns

Bokrea och bokhandeln är i fokus i veckans bokbloggsjerka:

Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag har inte kollat bokrean på många år. Det har framför allt att göra med att jag försöker minska lite på antalet böcker som kommer in i huset och att gå på antikvanti hör till mina största nöjen, så då prioriterar jag det 🙂 Delvis har det också att göra med att jag blivit mindre intresserad av utbudet – jag vet inte om det är utbudet eller jag som blivit tråkigare med åren… (Observera att jag talar om bokrean i Finland, där utbudet tenderar att bli rätt smalt när jag inte läser finska speciellt flytande, ens efter trettio år i landet).

Jag minns när jag andlöst kastade mig över reakatalogen och kryssade för, vilka jag förhandsbeställde och vilka jag taktikerade med att skulle komma på 70 % i slutet av rean. Att få gå till bokhandeln och hämta ut sin trave var alltid lika pirrigt (jo, jag är en dinosaurie, men så gjorde vi då). Jag kan sakna den känslan ibland, men minnet finns ju där. 🙂

Så jag har inte gjort några fynd på länge. Ett av de bästa jag minns var på nämnda 70% rea då jag helt av en slump plockade upp en bok som hette Bald in the Land of Big Hair, en biografi av en cancersjuk texaskvinna. Den gav mig många intressanta insikter i såväl sjukdom som amerikanskt samhälle. Föräldrarskapet har däremot i år plockat upp en inspirerande turistbok som heter Underbara Sverige, den såg trevlig ut.

Jag tror inte att bokhandeln spelat ut sin roll. Visst köper jag en del böcker online, men för mig har bokhandeln och alldeles speciellt bokmässan en egen charm och betydelse. Det är ett ställe att insprireras på. Och som sagt, alldeles speciellt älskar jag antikvariat 🙂 Visst försvinner en del bokhandlar och visst konkurrerar internetköp och e-böcker. Men jag tror på att bokhandlar, liksom biblioteket, fungerar som mötesplatser och ställen för boksamtal.

16 thoughts on “Bokreor jag minns

  1. Visst har man minnen från bokreor förr, och visst var det annorlunda då. Ett antikvariat i krokarna skulle inte vara dumt. Synd att dessa inte går att driva på mindre orter, verkar i långa loppet bara fungera varaktigt i storstäder. Annars är man hänvisad till typ bokbörsen på nätet.

    • Det är hemskt tråkigt att det inte finns nåt nära dig. Det behövs förstås ett visst underlag för att det ska funka, plus en entusiast, det är sällan nåt man blir rik på.

  2. Jag tror hälften av antikvariaten i stan har lagt ner, tyvärr det som jag tyckte bäst om och som hade böcker för mig. De som är kvar verkar vara ”riktiga” antikvariat eller vad man ska kalla dem och där finns inga böcker för mig.

    • Så sant som det är sagt 🙂 Jag råkar faktiskt vara i Sverige nu och vet inte om jag är glad eller ledsen att bokhandeln jag kom förbi idag var stängd.. Jag hittar så mycket mera i Sverige 🙂

    • Jag tycker att alla bokbloggare som läser och kommenterar friskt och deltar i jerkan är tydliga bevis på att det finns många sociala läsare 🙂 (Sen kan de förstås vara introverta som personligheter, men gilla att kommunicera online, det är inte ovanligt.)

  3. Nu blev jag nästan nostalgisk, jag känner igen mig helt och hållet i det du beskriver om att kryssa i bokreakatalogen och sedan leta upp dem i bokhandeln, det var tider det! Jag köpte allt möjligt, jag var inte lika kräsen då. Att traska fram till disken med hela boktraven och gå därifrån med alla fynd, det var ren lycka 🙂

    Jag bor på landet, så några antikvariat har jag inte tillgång till på något enkelt sätt. Men jag brukar beställa från Bokbörsen på nätet, där kan man hitta många bra böcker till bra pris.

    Kul att du också hittat Underbara Sverige. Den och ett gäng till skrev jag om i mitt inlägg här: http://justnujusthar.com/2016/03/04/23-bra-att-ha-51366/ Ingen recension, men en plan för den och andra böcker om Sverige och om Stockholm.

    • Jo, allt möjligt kom med hem på den gamla goda tiden 🙂

      Så roligt med en hel hög med Sverigeböcker, det ser ut som ett fint projekt.

  4. Jag älskar alla ställen där det säljs böcker. Allt från akademibokhandeln till independent affärer till antikvariat. Det är bara så mysigt. Det blir dock många eboksinköp för mig numera men jag försöker stödja independent bokaffärerna när jag kan. jag hoppas de alltid finns kvar. De är som du säger bra mötesplatser 🙂

Kommentera

