Det oväntade och det oönskade

Veckans bokbloggsjerka lyder:

Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

Haha, det första jag tänkte när jag läste frågan var att ”jag slår vad om att Gone Girl kommer att figurera på ett antal bloggar” och det hade jag ju inte helt fel i (även om Patient 67 nämns oftare). Men nu är jag ju den sista bokbloggaren i världen som inte har läst Gone Girl (känns det som), så jag ska komma med ett annat exempel.

Jag hade verkligen svårt att komma på en bok idag, kom bara på filmer. Men när Andra kattslaven och jag diskuterade ämnet (vi pratar ofta böcker och film) så blev jag påmind om en bok som passar obehagligt bra i båda kategorierna: Philip Pullmans Guldkompassen, på originalspråk Northern Lights eller The Golden Compass, första delen i His Dark Materials. Slutet på den boken var både så oväntat och så obehagligt att jag trots att jag tyckte den var välskriven – och framför allt att idén med de parallella världarna var fascinerande – aldrig klarade av att fortsätta med den. (Här ett påpekande för dem som ev. sett filmatiseringen och inte läst boken och undrar vad jag muttrar om: filmen slutar lite före boken tar slut.)

Jag funderade också på att Neil Gaiman och Philip Pullman påminner lite om varandra, men Gaiman omfattar sina personer med en viss värme och ömhet, medan Pullman är mycket distanserad och kylig. Skarp av katten, men kylig.

20 thoughts on “Det oväntade och det oönskade

  1. Jag tror inte heller jag läste mer än en första boken i Dark Materials. Har lite svaga minnen av det där med parallella världar, men det är så oerhört länge sedan jag läste den att jag inte riktigt kommer ihåg alla detaljer.

    • Jag minns inte heller detaljer mera, men jag minns att jag kände mig mera intellektuellt stimulerad än direkt engagerad – men ändå tillräckligt engagerad för att bli obehagligt berörd av slutet (och vissa saker före det också).

    • Du hade ju också en för mig helt okänd bok som exempel (plus en jag sett filmatiseringen av). Det är så roligt när man får läsa om andras upptäckter 🙂

  2. Guldkompassen har jag sett på film, väldigt snyggt gjord och spännande. Däremot hade jag svårt i början att förstå hur allt hängde ihop, särskilt med de parallella världarna. En fortsättning på filmen hade de gärna fått spela in, det var ju bra skådespelare också. Svarar böckerna på hur allt hänger ihop? I så fall kanske jag borde läsa dem.

    • Jo, det är ganska komplicerat och jag tycker att filmen antagligen var svårbegriplig för dem som inte läst boken. Inte att böckerna är helt lättfattliga heller, säger Andra kattslaven, som läst hela serien (och gillat dem mera än jag).

      De hade visst planerat en fortsättning, men fick inte finansiering eftersom den första gick inte så bra och också var kontroversiell pga det antireligiösa temat (som knappt syns i filmen, men är mycket starkt i boken). Folk har fördömt den som anti-auktoritär, vilket i mångas ögon tydligen är lika med dålig.

      • Tack för förklaringen. Visst är det märkligt vad som ligger till grund för beslut ibland, som att något skulle vara negativt när det är anti-auktoritärt. Jag tycker att det är konstigt att den inte gick så bra, så spännande och välgjord som filmen var, och vilka skådespelare som var med. Men nu har det gått så lång tid, så någon uppföljare blir det sannolikt inte.

        • I USA är det mycket kontroversiellt att vara anti-religiös. Vi såg nyligen om Dogma, för att hylla Alan Rickman, och den fick också väldigt mycket skit för att den driver med katolocismen (även om den på inga sätt ifrågasätter Guds eller änglars existens, tvärtom!) Och religion är auktoritärt. Jag har också sett folk som kritiserar Frozen för att Elsa i sången Let It Go slutar lyda sina föräldrar och hålla magin hemlig…

          Nej, jag tror inte heller att det blir en uppföljare längre, (synd på så många bra prestationer) men enligt IMDB ska det bli en serie så småningom 🙂

  3. Guldkompassen har jag bara sett, men jag har bara suddiga minnen av den. Jag är riktigt usel på att komma ihåg slut, om det inte typ ”rocks my world” 🙂

    • Filmen har som sagt inte alls samma sorts slut, inte för att det är ändrat, men för att den slutar lite tidigare. Det skulle inte gå att ändra det utan att förändra hela temat i boken (serien?).

    • Gone Girl är en bok som verkar dela folk i två bestämda grupper, ingen har sagt ”nåja, helt okej”. Antingen tycker man den är jättebra, eller ogillar den. Jag tror jag ska ta och läsa den:-)

      Neil Gaiman är en av mina favoriter 🙂

Kommentera

