Från bild till ord?

Idag förstår jag inte riktigt mig på jerkan, men efter att ha kollat runt lite så ser jag att jag inte är ensam, den är lite knepigt formulerad:

Jag hade egentligen tänkt ställa frågan om vilka utmaningar du har tänkt ge er i kast med i år, men jag har sett att väldigt många redan har besvarat den så den får bli en bonusfråga som ni får svara på om ni vill.

I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

[—]

Bonusfråga: Vilka utmaningar kommer du att ge dig i kast med under 2016?

Det låter som samma sak två gånger?

Jag kan inte ens komma på en enda ”film till bok”-bok nu. Tecknad serie till bok, jo (t.ex. Modesty Blaise), men film-/tv-serie till bok? Jag visste inte ens att det var en grej… Eller jo, jag har ju nog sett en massa Star Trek-böcker på antikvanti, men aldrig läst en enda.

Eftersom jag älskade Buffy the Vampire Slayer (bloggade om den här i fjol) så skulle jag kunna tänka mig att läsa de tecknade serier som fortsätter tv-serien, men det har jag inte gjort (än i alla fall). Det tycks finnas romaner också. Måste fundera på att ge dem en chans.

Det som förstås finns är fanfic. Den kan vara inspirerad av böcker, filmer eller tv-serier. Sånt läser jag periodvis ganska mycket 🙂 Min favoritfanficförfattare skriver t.ex. många berättelser med inspiration av BBC:s Sherlock, den moderniserade versionen av Sherlock Holmes (en väldigt bra serie!) 🙂 (Kunde vi kanske ha en jerkafråga om fanfic? Måtte fråga Annika!)

Bonusfråga: Bara novellutmaningen, men det kanske dyker upp något annat under året, man vet aldrig 😉

 

22 thoughts on “Från bild till ord?

  1. Gud, jag som bara läst helt porrig fanfiction. Har en vän som forskar på ämnet och hon brukar skicka mig länkar till de mest bisarra saker. Hon gillar för övrigt också Buffy och ger alltid tummen upp för seriealbumen när jag frågar. Vad det nu är värt.

    • Det finns sån också, absolut, men den som jag helst läser har intressanta intriger och spännande synvinklar. Roligt att du känner någon som forskar – det är ett intressant fenomen, tycker jag. Tack för tummen upp-info, jag ska ta och låna några ex på bibban och studera.

    • Det delar åsikterna i vårt hushåll också, Andra kattslaven tycker att det är fusk och snudd på plagiat. Jag tycker att om den är välskriven så är det som att få mycket mera av det goda 🙂

      Det finns ju officiellt utgiven fanfic ocks, såsom Scarlett eller Jill Paton Walsh fortsättningar på Dorothy Sayers böcker. Och jag har en hel bok med Sherlock Holmes-pastischer i hyllan. (Jag måste ta och plocka någon av dem till novellutmaningen, förresten.)

    • Man behöver inte gilla det, men lite allmänbildning i ämnet skadar inte 🙂 På det sättet vore det roligt att ha det som en jerka. Jag skickade faktiskt in förslaget till Annika, ska se om hon lyfter fram det.

    • Förlåt, det var kanske en fräck idé – fast jag tror att många har läst ”officiell” fanfic utan att tänka på det, t.ex. finns det många som använder Sherlock Holmes, Laurie R. King har skrivit en hel bokserie till exempel om en flicka / ung kvinna som träffar den pensionerade Holmes och löser fall tillsammans (Mary Russell) 🙂

    • Jag funderade på att det antagligen var vad Annika menade med att ”vända på frågan”, att komma med exempel på bra filmatiseringar, men som frågan nu var ställd så skulle man skiva om böcker baserade på film i stället – mycket svårare!

      Gonne Girl har jag faktiskt varken sett eller läst, men jag tror att jag borde (fast alla säger att slutet är dåligt).

    • Jag antar att du syftar på The Abominable Bride? Den såg jag på bio redan för ett par veckor sedan 🙂 Jag satt med fingrarna på tangentbordet när de släppte biljetterna till en specialföreställning av den och lyckades få biljetter – den lär ska ha sålt slut på 50 sekunder! Den var intressant, det fanns aspekter som jag tyckte var helt onödiga (Mycroft och vadslagningen t.ex.), men på det stora hela gillade jag den.

  2. Den enda riktigt kända boken jag kan komma på som är baserad på en film är ACC’s 2001. Filmen skrevs gemensamt av honom och Kubrick (mkt löst baserad på en novell av honom), och boken skrev han färdigt medan filmen gjordes.
    Det är inte riktigt en bok-från-film på samma sätt som Blish’s Star Trek böcker (som egentligen är skrivna på basen av manus, Blish var i Storbritannien och såg inte de flesta episoderna innan han hade novelliserat dem), eftersom det handlade om en parallell process.

    Just nu kommer jag faktiskt inte på något annat bra exempel på bok-från-film. Förutom möjligen Yes Minister och Yes Prime Minister. Där är böckerna helt klart skrivna efter tv-serien (gjordes faktiskt också en radio-version), och löser innehåller många godbitar som gör sig bättre i bokform.

    • Coolt, det visste jag inte om 2001. Eller om Star Trek 🙂 Star Wars lär också ha blivit till böcker, enligt vad en kompis sa i chatt häromdagen – och Firefly, också det Joss Whedon, precis som Buffy 🙂

      Jag har förresten en Yes Prime Minister bok oläst i min hylla – vill du ha den? Jag tror att du skulle uppskatta den mera än jag.

  3. Skärgårdsdoktorn, en tv-serie i SVT från slutet av nittiotalet, utgavs som bok något år senare.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Skärgårdsdoktorn

    Min farmor, bosatt i Österbotten och därmed kopplad till Sveriges Televisions sändningar, pratade varmt om programmet, varpå jag, som inte hade lyxen att kunna se programmen, hakade på boken. Den var dock en besvikelse – de snabba scenbytena, som säkert fungerade mycket bra på tv, kändes onaturliga i skriven form.

    • Jag minns serien, jag såg den aldrig, men det var mycket tal om den. Jag kan tänka mig att det inte var speciellt inspirerande att läsa vad som måste ha känts som ett tv-manus. På samma sätt finns det gott om filmatiseringar och tv-serier baserade på romaner som känns som en illustrerad bok och inte alls utnyttjar mediet ordentligt.

Kommentera

