En oändlig historia (men inte den)

Har du gjort upp några läsplaner för 2016, och hur väljer du i så fall ut vilka böcker du ska läsa och när?

lyder jerkafrågan.

Nej, inte egentligen, förutom novellutmaningen, som jag redan talade om i förra jerkan. Jag läser väldigt blandat, sånt som jag råkar ha lust på. Fast just nu känns det som att jag vill läsa mera nordisk ungdomsfantasy, som resten av Skämmarserien och Siri Pettersens Odinsbarn, som jag köpte på norska i samband med lanseringen av översättningen. Och varför inte Engelsforstrilogin, som jag verkar vara den sista i världen att inte ha läst 😉 Och så vill jag läsa om Nene Ormes Udda verklighet så att jag kan läsa uppföljaren och när jag nu listar nordiska fantasyförfattare så rekommenderar jag som alltid Maria Turtchaninoffs Anaché och Maresi… Jag tar gärna emot flera tips!

Jag har visst lovat en novellrelaterad post i veckan. Den senaste novell jag läst är ”Boken av sand” av den argentinske författaren Jorge Luis Borges, i samlingen Gåvornas natt, i original El libro de arena, dvs. Boken av sand på svenska, jag undrar varför förlaget valt en annan novell som titel på samlingen? från 1975.

Jag stötte ”Boken av sand” omnämnd i en biblioteksfackbok och blev intresserad av konceptet. Huvudpersonen erbjuds en bok som är oändlig – den har varken början eller slut och det går aldrig att komma tillbaka till exakt samma ställe. Läsaren blir besatt av boken och lyckas till slut bara göra sig av med den genom att smyga in den på en hylla i Nationalbibliotekets källare. 😀

Själva novellen är kort, knappa åtta sidor, men konceptet med en oändlig bok är fascinerande. Novellern heter ”Boken av sand”, ”eftersom varken boken eller sanden har början eller slut”. Kanske en framtidsvision av internet? Den här novellen passar bra i kategori 11: Läs en novell som är den sista i en novellsamling.

Som en liten slutkläm så vill jag sprida en av de sista sakerna som underbara, mycket saknade Alan Rickman gjorde. Kolla på den här 30 sekunder långa videon. Genom att titta på den så donerar du indirekt pengar till flyktingar. Jag länkar i stället för att bädda in den, så att den helt klart registrerar alla tittningar. Nedan lite info:

By watching this, you have donated to Save the Children and Refugee Council. YouTube gives advertising revenue to whoever uploads a video. The more views on the video, the more money we receive. We will pass all that money on to charities (LINKS BELOW). Share this video to make an impact. With thanks to Alan Rickman.

7 thoughts on “En oändlig historia (men inte den)

    • Du ska absolut läsa henne om du inte hatar genren. Speciellt Arra, Anache och Maresi tycker jag. De utspelar sig i samma värld, men i olika delar och tider, så är helt fristående. Urban fantasyboken Underfors hade ett intressant koncept, men genomförandet är inte lika bra.

      Turtschaninoff har också börjat bli uppmärksammad utomlands och Maresi kommer ut på bl.a engelska nu 😊

    • Bit tillbaka! 😉 Visst är det roligt att upptäcka nya berättelser i munsbitsformat? Fast ibland blir jag girig och vill ha en trerättersmiddag i stället.

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

Kommentera

