Kvinnor runt Östersjön

Jag har läst en salig blandning noveller på sistone, men inte bloggat om dem för novellutmaningen. Nu är de en enda röra i mitt huvud, men några stycken recensioner kommer här:

I Kvinnor runt Östersjön, en antologi sammanställd av Meta Ottoson med texter av framför allt kvinnor från länderna kring Östersjön har jag läst en massa bra texter. Allt är inte noveller, där finns brev, lyrik och utdrag ur memoarer och romaner. Rent praktiskt hade jag velat ha utgivningsår och författarpresentationer i samband med texterna, nu fanns det en innehållsförteckning i början och författarpresentationer i slutet, vilket ledde till en massa bläddrande. Men det är mest ett praktiskt klagomål, innehållet var intressant. Det är en av mina En bok för alla-antologier, som har stått i min hylla oläst i många år. Jag är väldigt glad över den här utmaningen, så att det blivit av att läsa den 🙂

Havet är – inte så förvånande – ett genomgående tema i texterna. Lustigt nog kvalificerar inte en enda av novellerna sig till kategorin ”en novell som utspelar sig på havet” – om det vore i havet så vore det enkelt, det finns flera noveller som handlar om simning. Till och med nattsimning, ganska speciellt.

Vissa av texterna känns överraskande främmande, överraskande för att det snarast är de texter som har ett geografiskt eller kulturellt avstånd (Lettland, Litauen, Polen) än det tidsmässiga avståndet (Jämmers minne (Jammers Minde), Leonora Christines fängelseminnen från slutet av 1600-talet, eller några 1800-talsbrev) som jag reagerar på. Kanske det beror på att jag under studietiden fick läsa nordisk litteratur från olika tider (Jammers Minde t.ex. var ett kärt återseende) och är van vid det nordiska uttryckssättet?

Så finns det texter som känns mycket lätta att känna igen sig i: Heidi von Borns text ”Tiden har inget namn” om att erövra språket (språken, eftersom hon också lär sig franska) och sedan flytta till Finland där svenskan är helt annorlunda och måste erövras och tillägnas sig berörde mig. Inte så överraskande, kanske 🙂 Det är inte direkt en novell, mera en memoartext, så den går inte in i någon kategori.

Agnes Miegels text om det lilla barnet som möter havet för första gången en varm sommardag tyckte jag också mycket om, den är så intensiv och nästan fysisk i sin beskrivning av ljus, färger, känslan av salt havsvatten… Men det är ett avsnitt ur en bok, tyvärr, annars skulle det passa perfekt i kategorin ”en novell där ett barn är en av huvudpersonerna”. (Lägger till Jugendjahre in Ostpreussen i ”skulle vilja läsa”-högen).

Eeva Parks ”Eftermiddagsbadet” är också en text som kryper under skinnet på mig, den kvava hettan i en buss, lukten av stinkande kött och vissnande rosor, det obekväma i att gå barfota i en tallskog (”det gråaktiga och heta sandeländet, fullt av uppstickande tallbarr och kott-minor som exploderade under foten” jämfört med ”hårdtrampade skogsstigar där det var svalfuktigt till och med mitt i sommaren” – allt bekant 🙂 I Norden tenderar vi att drömma om de varma, soliga sommardagarna med lövmassorna som stilla rasslar i vinden – men hettan och det obehagliga är också något som kan förekomma (fast mera sällan här). Jag väljer den till tema nr 29: Läs en somrig novell.

Louise Boije af Gennäs novell ”På stranden” har ett bekant tema, kvinna som är kär i en charmig, slarvig och komplett opålitlig man som sviker henne, men stilen är mycket mera poetisk än i hennes romaner och symboliken havet / skogen / ljuset / mörkret är lite väl svulstig. Jag gillar henne bättre som romanförfattare, det finns mera plats för allt i dem (hon är ganska mångordig). Tema 37: Läs en novell av en författare som du tidigare bara läst roman/er av.

Saldo: två noveller att bocka av på listan, många intressanta texter 🙂

Bild lånad från Antikvariat.net

One thought on “Kvinnor runt Östersjön

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell | En kattslavs dagbok

Kommentera

