Boolsk Googledoodle

googledoodleboolsk

Originalet förändras, kolla länken.

Dagens Googledoodle  är helt perfekt för alla som någonsin hållit på med informationssökning, för att inte tala om undervisning i informationssökning, vilket jag gör ganska mycket. Jag brukar alltid tala om ”Boolska operatorer”, helt enkelt för att jag vill att studenterna ska känna till begreppet, eftersom det används i många olika databaser. Jag vill förstås också att de ska känna till vad de innebär och hur de används*, men det kunde jag ju göra också utan terminologin, i princip. Men jag väljer alltså specifikt att tala om Boolska operatorer. Oftast skämtar jag på kurserna om att jag vill att de ska veta att dubbel-o kan stå för något annat än Google. Och så går Google och gör en grej av det. Meta. 🙂

* (Boolska operatorer betyder att du kan kombinera ord med ”och”, ”eller”, ”inte” och få olika resultat. T.ex. ger kaffe och konjak ett helt annat svar än kaffe eller konjak, inte sant?)

Kommentera

