Allt blir bättre med en motorsåg

Bokbabbel hade en väldigt rolig meme här: lägg till en motorsåg till allt du läser. Måste testas.

chainsaw

Senaste lästa bok, en diktbok av en norsk-samisk författare – på något sätt en intensivt fysisk text: smaken av salt fisk, känslan av vått ylle, doften av myren –  blev løp svartøre løp med ei motorsag

I väskan idag Maria Turtschaninoffs historiebok för skolan, som jag blev nyfiken på och föreslog som inköp till bibban: Tidspiraten med en motorsåg

På nattduksbordet just nu fortfarande olästa Ääärioikeisto Suomessa moottorisahalla (eller kanske moottorinsahan kanssa?) och Expeditionen – min kärlekshistoria med en motorsåg. Den sistnämnda vinner, helt klart. Det låter passionerat smärtsamt. Något… kluvet? (sori, kunde inte motstå ordleken).

Ni då? Vad läser ni just nu för motorsågar?

14 thoughts on “Allt blir bättre med en motorsåg

    • Åh, fantastisk titel! ”Att vara död preskiberas inte med en motorsåg” (Jag var tvungen att slå upp ”verjähren”, erkännes) Jag tycker det är den bästa hittills 🙂

      • Omkollade boktiteln och den jag tänkte på skulle bli ”midsommargryning med motorsåg”; men i boken förekommer också en militär övning under namnet midsommardans, och så har vi förstås den i tiden beramade boken av Hannu Salama.

        • Och om man tar Salamas Juhannustanssit så skall väl motorsågen stå i komitativ, vilket betyder att det plötligt blir midsommardans med ett oändligt antal motorsågar

          • Juhanustanssit moottorisahoineen? Blev det rätt? Det påminner mig om när Imbo lärde mig finsk grammatik… just komitativ var hon väldigt förtjust i. ❤

        • Jag gillar verkligen kontrasten i den titeln 🙂 Midsommargryning verkar skirt och vackert – och så motorsåg. Minst lika illa som en lövblåsare!

    • Hahaha 😀 Jag kan precis föreställa mig att köra ”Informationssökningsprocessen med en motorsåg” när jag har prosemi / kandidatseminarium. Jag skulle säkert ha deras fulla (odelade?) uppmärksamhet!

    • Inte sant 🙂 Det var en väldigt rolig meme, tack ska du ha. Jag har njutit mycket av kommentarerna – otroligt så mycket en motorsåg kan förändra betydelsen på en titel!

Kommentera

