Krokolarv eller larvig krokodil?

Igår var Andra kattslaven och jag en sväng till Sibbo nyannekterade östersta Helsingfors för att gå en sväng i skogen och se vad som kanske kunde finnas. Saldot blev en rejäl burk blåbär, några lingon (och en massa kart som vi ska återkomma till), tre kantareller, lite solbränna och bongande av en mycket säregen larv. Är det någon som vet vad det är för sort?

Den ser lite ut som en minikrokodil, inte sant?

Den ser lite ut som en minikrokodil, inte sant?

En alkotte som storleksjämförelse.

En alkotte som storleksjämförelse.

Närbild. Krokolarv. Eller möjligen krokotapir? Det som ser ut som ögon är förstås nåt helt annat.

Närbild. Krokolarv. Eller möjligen krokotapir? Det som ser ut som ögon är förstås nåt helt annat.

6 thoughts on “Krokolarv eller larvig krokodil?

    • Småkryp kan faktiskt vara väldigt intressanta! Jag skulle fortfarande vilja ha en damm, jag tyckte att våra engelska vänners damm var fascinerande 🙂

    • Jag skickade faktiskt bilderna till Naturväktarna, så vi ska hoppas att de hinner ta upp dem idag (Radio Vega kl. 19.30). Efter flitigt sökande så lutar jag åt att det är (ska bli, alltså) en snabelsvärmare av något slag, men det skulle vara roligt att få det bekräftat!

Kommentera

