#bloggtips (It´s raining blogs)

It´s raining blogs, hallelujah, it´s raining blogs! Dagens fyrkantstagg från Kulturkollo är ”bloggtips”, så jag tänkte komma med några bokbloggstips:

Bokbabbel, obviously. Den har jag läst i flera år och fått många bra tips, såväl på böcker som bokbloggar och frågelistor. Jag hittade ju den här sommarkollolistan där 🙂 Ironiskt nog läser jag inte Kulturkollo regelbundet, endast av den anledningen att jag är rädd att bli översvämmad med för många tips…

Ugglan & boken är en blogg som just nu har sommarpaus, men som jag gillar att läsa. Där kommer också många intressanta listor, enkäter och teman att haka på, trevligt.

Gammelmoran skriver aforistiskt och poetiskt, mest om ljudböcker.

Så här ungefär bloggar mycket om böcker, men rätt sporadiskt överlag. Läsvärda inlägg när de kommer.

Via Hemsolen har jag nyligen hittat Lenas Läskammare, med en trevlig blandning av nytt och gammalt. (Jag tycker ibland att bokbloggar fokuserar för mycket på det nyutkomna.)

Peppes blogg brukade vara en bra källa till tips, inte minst samhällsrelaterade böcker, men nu när hon bloggar på den där bokbloggen vars namn jag har så svårt för så har det minskat på hennes egen blogg. Förståeligt, men synd – eftersom jag har fördomar mot namnet så är det en blogg jag helt enkelt inte läser. (Insatta läsare förstår säkert halvkväden visa.) En bra blogg är den för det, vill jag understryka!

Via Annikas litteratur- och kulturblogg – som brukar ha bokbloggsjerkkan, men tyvärr verkar ha slutat blogga på obestämd tid – har jag läst flera intressanta bokbloggar varje jerka, men eftersom jag läser dem lite sporadiskt och de är bokmärkta på en annan dator, så kommer jag ju inte ihåg dem alla. (Jag borde verkligen fixa mig en ny reader, har inte kommit mig för…) Några jag minns – inte på långa vägar alla – är Johannas deckarhörna (lämplig för deckarfantaster), Bokföring enligt Monika (som har sina lästa böcker i en databas, hur cool är inte det?), A Room of My Own (också böcker från olika tider), Mina skrivna ord (skriver på egen bok också), Bokhyllan i pepparkakshuset (finlandssvensk bloggare), Hanneles bokparadis (trevligt blandning i läsningen där) och Frejas funderingar (hon bloggar också om samhälle, politik, feminism och katter! Simpatico, si?).

Jag läser ju inte bara svenskkspråkiga bloggar. Här ett par engelska:

TomatoNation, som är en sorts kombination av bloggg, webbsida och frågespalt, handlar ibland om böcker. Speciellt när det är #AskTheReaders-tema så får man massor av spännande tips 🙂 Och TN read-along är ofta väldigt roligt, speciellt när det var V. C. Andrews 😉

Whatever, John Scalzis blogg, bjuder regelbundet in författare att blogga om nyutkomna böcker med taggen The Big idea (mera om den här). Sympatiskt. (Han verkar sympatisk. Och intelligent. Och rolig. Rekommenderar bloggen överlag.)

This Is Not The Six Word Novel, också känd som den bloggare som skrivit ”Weird things customers say in bookshops” – det är ganska mycket, det 😀 Plus att hon skrivit The Bookshop Book som jag absolut vill ha! Den beskrivs som ett kärleksbrev till bokhandlar runtom i världen. ❤

Oj, världen är full med intressanta bloggar, men man ska ju hinna läsa böcker också 🙂

2 thoughts on “#bloggtips (It´s raining blogs)

Kommentera

