Sötare än sött

Det finns en Topeliussaga som heter ”Sötare än sött” (den kan läsas på Runeberg.org om man inte har Läsning för barn i hyllan, men det har man väl?), där en kung vill ha sötsaker och begär det som är ”sötare än sött”*. När vi var i Danmark så hittade Andra kattslaven en kexsort som jag brukar gilla, men som inte sålts i Finland på länge. De var sötare än jag kom ihåg. Väääldigt söta! Inte så konstigt, insåg jag sen. Här är innehållsförteckningen:

sockerkex

Fem olika sorter socker, plus sockerkulör. Wow.

Knaper-knaper-knaper. Jag borde ta resten till jobbet, där har jag alltid the munchies.

* I Topelius sedelärande berättelse så visar sig förstås att det som är sötare än sött inte har något med sötsaker att göra. Surprise, surprise. Men jag gillar Topelius ändå 🙂

2 thoughts on “Sötare än sött

Kommentera

