Regnbågsböcker

Veckans tema till ära tänkte jag komma med några regnbågsrelaterade lästips. Det här är böcker som jag läst och älskat och kommer på just nu, det finns ju många, många flera. Kom gärna med egna tips i kommentarerna 🙂

Inger Edelfeldts Duktig pojke (1977, omskriven och nyutgiven 1983) handlar om Jims uppväxt och komma ut-process. Den är väldigt intressant gjord med avsnitt i jagform av huvudpersonen, men också korta snuttar av mammans funderingar, som om hon blev intervjuad av någon. Att följa Jims väg från att vara en duktig pojke som försöker vara alla till lags till att bli en person med egna åsikter och sitt eget liv är alltid lika upplyftande. Fast ju äldre jag blir, desto mera tänker jag på mamman och hennes liv…

Aidan Chambers Dansa på min grav (Dance on My Grave…) (1982) En ungdomsroman om en kort, intensiv kärlekshistoria som slutar med den enes död och hur det påverkar huvudpersonen. Också den här har ett intressant berättargrepp, den består av skrivelser som den sextonårige huvudpersonen ställer till en socialarbetare, som satts att utreda ett misstänkt fall av gravskändning.

Maria Turtschaninoff: Anaché (2012) Nånting såpass ovanligt som en fantasyroman med ett queertema. Vad är manligt, vad är kvinnligt och hur de givna rollerna begränsar oss är en viktig del av berättelsen, utan att det är det som är poängen. En mycket läsvärd bok, rekommenderar!

Apropå queertema: Jag har inte läst Patrick McCabes Breakfast on Pluto (1998), men jag tyckte att filmatiseringen med Cillian Murphy som Kitten var väldigt fint gjord. Filmen lär ska vara mindre mörk än boken, men någon skrattfest är den ändå inte.

Om film kontra bok, ta Fannie Flaggs Stekta gröna tomater… (Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Café) (1987) I det här fallet har det visserligen gjorts en väldigt fin film, men kärlekshistorien är nedtonad och framställd som vänskap i stället. Boring!

Jonas Gardell: det mesta av hans produktion, men om du missat trilogin Torka aldrig tårar utan handskar (2012-13) om AIDS-epidemin på 1980-talet så ta och läs den nu. Och titta på tv-serien också. Håll dig med en rejäl trave näsdukar, Gardell drar sig inte för intensivt patos, men hans personer är också sådana som engagerar.

Inger Wikström-Lindgren: I syrenernas tid : en berättelse om två kvinnor (1996) Historisk roman om två kvinnors långvariga kärlek. Väldigt fin. Bloggade om den här. Den har inte blivit film (vad jag vet), men lär ska ha gått som följetong på radion, det hade jag gärna hört.

Jeannette Winterson har skrivit en självbiografiskt inspirerad bok om att växa upp i en religiös, frikyrklig miljö i Det finns annan frukt än apelsiner (Oranges Are Not the Only Fruit, 1985) Bland annat så minns jag hur de försöker driva djävulen ur henne… Många rekommenderar också hennes ”riktiga” självbiografi Varför vara lycklig när du kan vara normal? från ett par år tillbaka, men den har jag inte läst, så jag kan inte uttala mig om den.

Emma Donauge: Förlust (Hood 1995) om att handskas med sorgen över att mista en livskamrat och inte ens kunna sörja den öppet i ett katolskt Irland.

Sofi Oksanen är förstås mest känd för sina episka romaner om Estlands närhistoria, men hon har skrivit en intensiv och väldigt mörk och obehagligt klaustrofobisk kärlekshistoria som heter Baby Jane (2005). Den var väldigt bra, men jag har aldrig klarat av att läsa om den.

För lite lättsammare (men inte alls bara fluffigt) läsning om kvinnokärlek rekommenderar jag Louise Boije af Gennäs självbiografiskt färgade Stjärnor utan svindel (1996) om en gift överklasskvinnas häftiga förälskelse i vänsterflatan ”Kaija”. Kaija är också känd som Mian Lodalen, som skrivit underhållande Smulklubbens skamlösa systrar (2003) och Trekant (2005) om ett gäng kvinnor.

Sist, men inte minst: Alison Bechdels fantastiska kultserie Dykes To Watch Out For är alltid läsvärd, men hennes seriebiografier är också bra. Mera om Bechdel här. Jo, det är Bechdel som i Bechdeltestet. Det är inte hennes idé, men det var via DTWOF som begreppet blev känt.

För flera tips så rekommenderar jag en nyutkommen (2014) bok av Sebastian Lönnlöv som hetr HBTQ. Böcker bortom normen. Fast den saknar Anaché, det är synd! Lönnlöv bloggar på Tekoppens tankar. Man kan kommentera boklistan här, men kommentera gärna min lista också 😉

6 thoughts on “Regnbågsböcker

    • Tack! Å andra sidan är den betydligt mera begränsad 🙂 Jag tycker att din lista är utmärkt och att du ska fortsätta med den, om du bara orkar. Alltid roligt med tips! Jag tyckte din bok var bra och har rekommenderat den till bibliotekarier som frågat efter tips för en regnbågshylla.

  1. Ping: Boktipslista! | Tekoppens tankar

  2. Det finns annan frukt än apelsiner var en bra TVserie som jag tittade på med min mormor men har tyvärr inte läst boken. Fantasy + queer finns det faktiskt en hel del av.

    • Jag såg den aldrig, men har hört att den var bra 🙂

      Kom gärna med mera fantasytips – jag har helt uppenbarligen läst för mycket medeltidsromantisk fantasy…

Kommentera

