Bågnande bokhyllor

Dagens misstrogna skratt bjöd bokbloggsjerkan på:

Mia Eggimann undrar hur du får plats med alla böcker?

Vem har sagt att de får plats?

full_bokhylla full_deckarhylla

Vi har bokhyllor på mer eller mindre varje ledig vägg, inklusive bakom soffan och till och med bakom sängen. Det är i och för sig ganska mysigt att ligga i sängen och kolla boktitlar, i den hyllan finns min barn- och ungdomslitteratursamling och feel good-böcker som Rosamunde Pilcher 🙂

Böckerna är naturligtvis i klasser och bokstavsordning – jag är trots allt bibliotekarie – men dessutom är de ordnade i storleksordning för att få in möjligast mycket (vilket leder till en dubblering av vissa klasser i minora och maiora). Alla böcker som inte är för stora är i dubbla rader och pocketböckerna eller liknande låga böcker är till och med i tre rader.

Det sistnämnda kan jag inte rekommendera. Dubbla rader går på något sätt om man är skrupulöst noggrann med bokstavsordningen, men tripla rader leder bara till att jag inte kommer åt de bakersta böckerna, eller om jag har orkat gräva fram en bok från den bakersta raden så orkar jag sällan sätta tillbaka den, varpå den hamnar på fel ställe. Inte bra. Det var något jag tog till i ett desperat försök att få böckerna att rymmas, men det var inte en praktisk lösning.

Det har hänt att folk har frågat lite syrligt ”du vet att det finns bibliotek, inte sant?” (Jovisst, men låneböckerna tenderar att föröka sig de med.) Andra kattslaven tycker jag borde rensa lite. Förstår inte det 😮 (Jo, det gör jag. Men det är jobbigt…) Jag har lärt mig att inte köpa så hemskt mycket nya böcker (men det är så roligt att gå på antikvanti!), men att göra sig av med de jag redan har – det är svårt. Jag tycker om att ha fysiska böcker omkring mig och jag har mestadels inte böcker som jag inte antingen vill läsa eller läsa om. Det är bara det att jag har mera böcker än jag antagligen skulle kunna läsa på några livstider. (Det var det där med goda orsaker till att vilja vara vampyr 😉 ) Så goda tips på hur man gallrar böcker mottages med tacksamhet! Ska se om det kommer några bra tips här på andra bloggar 🙂

14 thoughts on “Bågnande bokhyllor

  1. Jag har några ex inbundna årgångar av Svensk Damtidning från 1900-talets början – intresserad av lite mer bok?

    • Tyvärr, om jag hade mindre trångt så vore det roligt, men det ryms helt enkelt inte. Men det finns säkert någon som skulle bli urförtjust 🙂

  2. Tredubbla rader låter oerhört jobbigt. Dubbla klarar jag inte för då hamnar ju böckerna i oordning, eftersom det ju bara är pocket som kan stå dubbelt… Nej, inga goda tips från mig 😉

    • Dubbla går ganska bra, jag har såpass mycket höjd i hyllorna att både pocket och lite lägre böcker ryms, jag har mest av den sorten ändå, jag är inte så förtjust i stora, tunga böcker. Sen finns det klasser där jag bara anpassat enligt större böcker, de där jag inte har så många pocketar…

  3. Jag har med svårt att rensa men mitt tips är att se om det finns någon behjärtansvärd anledning till att rensa bland böckerna. Jag rensade och gav böckerna till min pappas skola, deras skolbibliotek behövde böcker!

    • Det låter som en riktigt bra idé, om jag skulle hitta en sådan anledning… Vårt bibliotek donerade i samband med flytten och sammanslagningen ett antal avskrivna böcker om finska och finsk-ugriska språk till något litet bibliotek i Karelen, det var roligt 🙂

  4. gallara går dåligt. hittar enstaka ex då och då, men inget som bidrar till nämnvärd ökning av platsen. men jag hittade utrymme för en smal bokhylla bakom en dörr igår…

    • Jag vet *precis* hur du menar med gallrandet. Enstaka böcker, inte tillräckligt. Och något hemligt utrymme har jag inte hittat än – jag skulle behöva ett sånt där ”room of requirement” som finns i Potterverse.

Kommentera

