‘A’ r det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Här sitter jag i Chesire(!) och äter engelsk ost (Cheddar, Stilton och Wensleydale!) och dricker god engelsk ale när jag inser att det ju är fredag (natt) och dags för en bokbloggsjerka – vi ska se hur det ser ut med ett tangentbord utan skalder (jag ska prova med lite copy/paste):

Veckans fråga kommer från Robert:

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Min spontana tanke är ”är det faktiskt så”, men antar att det kan stämma. Mitt intryck är att kvinnor överlag bloggar mera än män, men det kan hända att jag bara har stött på sådana bloggar. (Och så vet man ju inte vem som på riktigt sitter vid tangentbordet …) Men om kvinnor bloggar mera och rent generellt sett läser mera så kanske det inte är så konstigt? Eller så ser jag inte strukturerna. Det ska bli intressant att se vad folk svarar (bara jag hinner läsa, är inte mycket vid datorn just nu 🙂 )

Kortfattat idag, det är jobbigt att klistra in skanderna. (Lyxproblem, jag vet!)

11 thoughts on “‘A’ r det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

    • Den var ny, tackar. Jag tänker på Wallace and Gromit och A Grand Day Out, då de reser till månen, som ju är av ost. Wensleydale. 🙂

  1. Kalmar är trevligt det med, skulle jag tro. Det är trevligt med omväxling ibland. Speciellt om vädret är fint. Här är riktigt vårigt.

  2. Läste nånstans för länge sedan att pojkar/män läser alldeles för litet, vilket missgynnar dem i studierna. Om någon av de här bloggar, överhuvudtaget, så har de kanske inte något i bokväg att skriva om, än mindre skriva något alls i bloggen mer än att mata in ett foto med eller utan kommentar. Jag har träffat på åtskilliga ”bara-foto-bloggare” som just verkar vara män, så det kanske du också skulle fundera över, eller?

    • Kanske män är lite mera visuellt lagda? Men annars är det med skrivande som med allt annat – man måste öva för att bli bra. Mitt intryck är att det finns många män som tycker det är obehagligt att inte vara bra på något omedelbart – t.ex. så är det svårt att få män att dansa, för de tycker ofta att det är pinsamt att inte kunna ordentligt. Jag skulle tro att samma kan gälla läsande och bloggande?

Kommentera

