Mustasch är ett ord som ser roligt ut

mustache Ugglan & boken hade en rolig bloggenkät häromveckan (månaden), tack för den! Jag har petat på den lite då och då i halvannan månad, men nu ska ni få en mustaschenkät 😉

 

 

 

Four names that people call me:

Kristina. På jobbet ligger betoningen på första stavelsen på finskt sätt.

Koko, förstås. Det ska uttalas som Kocko, men jag kunde inte stava så bra som liten.

Tina. Det var mitt scoutnamn i tiderna, en och annan använder det ännu.

Lina är föräldrarnas smeknamn på mig (vilket jag lite tveksamt medger här).

Four jobs I have had:

Hemsamarit på deltid i gymnasiet. Jag lärde känna många äldre människor och fick lära mig mycket om Finlands och Helsingfors närhistoria, mycket intressant. Plus en viss förståelse för utmaningarna i äldres vardag.

Ett sommarjobb som Imbiß-försäljare i Tyskland (hamburgare, korv, pommes, glass och liknande).  Lärde mig flytande tyska på kuppen, nyttigt på det sättet, men jobbet var asigt och chefen var som en parodi på en dålig chef. En dålig tysk chef (förutom kanske att han var ung och snygg). Väldigt motiverande för studietakten, dock! Jag var fast besluten att studera flitigt för att kunna välja jobb bättre i framtiden. Och nu har jag ett trevligt jobb med bra chefer 🙂

Bokhandelsbiträde i Mariehamns bokhandel. Trevligt sommarjobb, skulle antagligen ha fortsatt jobba där om det inte varit på Åland, trots vissa smärre kontroverser med lokala vet-du-inte-vem-jag-är-typer. (Nej, det vet jag inte, jag är inte härifrån.)

Helsinki Help, en sorts ambulerande stadsguide. Väldigt skojigt sommarjobb, krävde multitasking på hög nivå med många språk. Om jag inte glidit in på bibliotekariebanan så hade jag antagligen utbildat mig till turistguide på allvar. (Eller kanske till massör. Eller lektör… definitivt ett potentiellt yrke.

Four Movies I would/have watched more than once:

Rocky Horror Picture Show – världens underbaraste kärleksfulla hyllning till / parodi på klassiska skräck- och scififilmer, som dessutom kommer som sing-along på Orion i maj! Helt klart den film jag sett oftast.

Tim Burtons The Corpse Bride – jag tycker om komisk skräck, helt tydligt, speciellt i kombination med musik.

Buffy-avsnittet Once more with feeling 🙂 Jag har sett det ett par gånger nu och lyssnat på ljudspåret hur många gånger som helst, något jag normalt inte gör. Skräck, humor och musik. I rest my case.

Fritz Langs M – jag skrev en gång en uppsats på hur ljudet används i de första sju minuterna av den filmen och såg den många, många gånger. Det var Langs första ljudfilm och fortfarande ett fantastiskt exempel på hur ljud kan användas för att skapa stämning.

Four books I would recommend:

Vibeke Olssons Molnfri bombnatt – En otroligt bra bok som jag tjatat om redan för tio år sedan, uppenbarligen. Just nu tänker jag på scenen där den unga flickan som varit övertygad nazist, men har börjat tänka om, frågar sin mamma om vad ”demokrati” egentligen innebär. Pappan har dött i fångläger för att han var socialdemokrat och mamman gör sitt bästa för att förklara varför det var värt att vara det.

Majgull Axelssons Aprilhäxan – en bok med fyra olika huvudpersoner, en uppväxtskildring och en bok om det svenska samhället. Svårförklarad, men fantastiskt språk och fascinerande utgångspunkt.

Margareth Atwood: The Handmaid’s Tale – en dystopi om hur det kan komma att gå när den religiösa högern tar makten. Bloggat om den här.

L. M. Montgomery: Anne på Grönkulla. En bok jag kan läsa hur många gånger som helst. Den är rolig, dramatisk och en fläkt från en förgången tid.

Four places I have lived:

Kroksjö – en liten by utanför Umeå.

Lund – från Norrland till Skåne 🙂

Vanda – om det nu sen är en stad, egentligen?

Helsingfors – min hemstad numera.

Four places I have been:

Tromsö – en favoritstad. Någon gång ska jag testa att tillbringa ett år där, bara för att se om det går.

Oulanka nationalpark – rekommenderar varmt! Ett dramatiskt landskap med berg och skog genomkorsat av forsar.

Kerala i Indien – läsarresa med Ny Tid för många år sedan. En delstat där ris och basvaror är subventionerade och barnen tigger skolpennor, inte mat eller pengar.

Turkiet – rest runt med familjen för ännu flera år sedan. Det roligaste med den resan var nog att stöta på en turk som talade svenska i den lilla, lilla byn Helvadere som vi körde vilse till…

Four places I´d rather be right now:

I min säng! (trött)

Någonstans med en bok. Jag har haft helt för lite läsro på sistone.

Nånstans lite varmare och soligare. Helst utan att behöva resa, det blir så mycket resande ändå. Men det är väl bara att vänta, tids nog blir det kokhett i lägenheten… :-s

Lund. Jag saknar mina vänner där. Men jag får se dem i maj 🙂

Four of my favourite foods:

Strömming med potatismos

New Bamboo centers currytofu eller tofu Setczuan

Omelett (helst med färska örter och smörgåskrasse)

Ost (mmm, ost)

Four tv-shows that I watch:

Jag ser ju inte egentligen på TV, men här är några serier jag sett på sistone eller ser på just nu:

Buffy! – Bloggat här.

True Blood – vadå att vampyrer är kul. Fullkomligt over-the-top, mamma skulle säga ”camp”, men sevärd just därför.

Sherlock (BBC) – välgjord modern version med många blinkningar till kanon. Plus att den inspirerat till världens bästa fanfic, ska återkomma till det vid tillfälle.

Firefly. Eller kanske Dr. Horrible’s Sing-Along Blog. Hursomhelst har jag just nu helt klart en Joss Whedon-fanperiod på g.

Four things I am looking forward to this year:

Nu allra, allra närmast en länge planerad resa till en kompis i England med brorsan – vi ska gå på The Races! Vi var och hälsade på en gång för flera år sedan (bloggat här, här och här), men missade precis den grejen. Jag har velat gå på the Races sedan jag läste min första Dick Francis 😉

Internationell vecka på jobbet i början av juni. En grupp bibliotekarier från runt om i Europa kommer på besök till oss. Som en kombination av konferens och socialt umgänge med spännande människor.

Nordlek i Danmark – tänk att få dansa i en vecka!

Att resa runt i Danmark med Andra kattslaven i samband med det och så hälsa på hos kära vänner i Lund.

Four things I am always saying:

”—” katt – standard tilltalsord för två- och fyrbenta individer i hushållet.

Agnes, inte bråka med Simba! Simba, inte bråka med Agnes (till katterna)

men! – Så säger brorsan ”alltid ska ni skylla på oss” 😉

Jag ska bara… (just nu ”jag ska bara packa färdigt, sen ska jag sova lite)

 

Kommentera

