When life gives you lemons…

Vi vanliga dödliga kanske gnällde över snöslasket som plötsligt vräkte ner när man redan börjat bespetsa sig på våren. Andra människor har en helt annan inställning. (Minimänniskor, misstänker jag. De brukar vara bra på positiv attityd till snö. Antagligen ligger skillnaden i att vuxna oftast inte är klädda i vattentäta heltäckande overaller.) Den här individen stod utanför vårt hus igår kväll och såg omåttligt självbelåten ut.

snogubbe

”Du säger snö – jag säger snögubbe!”

Heter ”takatalvi” förresten faktiskt ”eftervinter” i Sverige? Det är vad min ordbok påstår, finlandssvenskar talar helt enkelt om ”bakvinter” i direkt översättning. Vad skulle ni svenska läsare kalla ett sånhär bakslag för våren?

4 thoughts on “When life gives you lemons…

  1. One More Time med Daft Punk. (Filmen, Interstella 5555, väl värd att se) Varför denna sång absolut vill manifestera sig nu vet jag inte.
    Mars är en vintermånad i Finland. Om det råkar vara lite vårligt så är det alltid tillfälligt.

    • Ska kolla 🙂

      Jag vet nog att mars är en vintermånad, men när det nu varit så vårigt ett bra tag så hinner man ju börja hoppas…

Kommentera

