Lästid är livstid

En sak som säkert förenar alla bokälskare i hela världen är hur man ska hitta tid till läsandet. Det finns så mycket att läsa och tiden är trots allt begränsad. Om ni inte har läst The Guardians artikel ”Three thousand reasons to choose your reading carefully”, så rekommenderar jag att ni tar en stund från bokläsandet och läser den också. Den handlar om hur många böcker ens en storläsare kan läsa under en livstid. Färre än jag har i hyllan, skulle jag tro (jag har inte räknat dem alla). :-/

Veckans bokbloggsjerka är på jakt efter tips om lästid, den kommer från Mia:

Jag instagrammar en del, och det blir en del bilder på böcker jag läser och bokpaket.
Av bokbloggar får jag bara vänliga frågor och kommentarer men av de där ”vanliga” människorna kan man få en del dumma kommentarer. Hur hinner du läsa så många böcker?
`
Bra fråga, tycker jag! Just nu undrar jag det också, midvintern har inneburit en alldeles ovanligt låg läsfrekvens för mig, jag som aldrig brukar ha lässvackor. Men jag har helt enkelt varit så otroligt trött att det mest har blivit ”småläst”, slöbläddrat i enklare seriealbum (Lucky Luke, Asterix o. dyl.) och div omläsningar av fluff och barnböcker. Så har maratontittandet på Buffy tagit tid – jag förstår inte hur folk har tid att titta på tv i allmänhet. Internet (och Candy Crush) tar också sitt.
`
Men nog med förklaringar till inte-tid, hur hittar jag tid? Speciellt nu när läsorken återvänder med ljuset (å! ljuset! så jag saknat dig!) Jag läser helt enkelt alltid då jag kan. Jag läser ibland om morgnarna innan jag stiger upp, jag läser på metron (och om jag cyklar läser jag med öronen) och oftast fortsätter jag läsa gående hela vägen tills jag hänger av mig jackan. Folk brukar skratta åt mig och undra hur jag inte snubblar, men det går bra när man har lite vana. Jag läser på tuppen (= toan på rikssvenska) och på lunchpausen (om jag inte har sällskap) och så fort jag måste vänta någonstans, inklusive stå i köket och röra om i något med andra handen. Däremot är det faktiskt lite svårt att läsa medan man borstar tänderna, texten hoppar så… Det blir förstås lite upphackat, men jag är lyckligt lottad och kommer snabbt in i boken igen.
`
Men det är klart – det bästa är  att emellanåt ta sig tid att ligga i timmar på sängen eller sitta i favoritfåtöljen och verkligen försjunka. Bara bortse från allt annat och läsa. Det bästa som finns.
Satirbild på läsande kvinna lånad från Nordisk kvinnolitteraturhistoria, del 2, artikeln  "Den farliga romanen".

Satirbild på läsande kvinna lånad från Nordisk kvinnolitteraturhistoria, del 2, artikeln Den farliga romanen.

25 thoughts on “Lästid är livstid

  1. Det är inte alls bra att röra sig i trafiken med proppar i öronen. Lite för många svåra olyckor p.g.a. att någon varit för djupt inne i en annan värld.

    • Nej, det är sant. Jag kanske borde ha förtydligat att största delen av min cykelväg går genom otrafikerade skogspartier (länge leve naturskyddsområden i städer). Jag brukar dra ut dem sen när jag måste röra mig i hårdare trafik.

  2. Humm tandborsting och läsning, nu har jag läst det på flera bloggar, kanske dags att införa det (x-tra läsminuter – check!)

    All dessa minuter som vi bara ”väntar” på något är perfekta för att läsa på tycker jag med, en sida eller bara ett par rader, allt funkar. Släpar alltid med mig en bok, gäller att vara förberedd när väl tillfällen uppstår.

    Har som mål i år att inte slösurfa så mycket vilket tyvärr äter upp liiiite för mycket tid, tid som jag skulle kunna läsa på istället. (handen på hjärtat, har väl gått sådär med det, men en dag så!)

    • Jag måste helt klart kolla upp det där med eltandborste 😉 Det är annars också lite svårt att borsta tänderna hos oss, för det finns en viss liten randig sak som alltid ska upp i handfatet och slicka på kranen (också när den är avstängd, jag låter inte vattnet rinna när jag borstar tänderna).

      Slösurfandet är helt klart ett problem. Jag tittar inte på tv (fast på tv-serier ibland), men Internet är stoooort….

Kommentera

