Till den det vederbör

Bokbloggsjerkan frågar om dedikationer.

Brukar du läsa dedikeringarna som brukar finnas i början eller slutet av böckerna? Vilken är i så fall den mest minnesvärda?

Det är klart att jag läser dedikationerna – det är ju text som finns i en bok 🙂 Jag läser alltid allt. (Jag läser fotnoternas i akademiska texter också.) Mera sällan kommer jag ihåg dem exakt, dock. De är ju oftast ”till den och den för att…” eller till minnet av någon, fint i sig, men inget som lämnar bestående intryck på andra än den omnämnda, skulle jag tro. Det finns flera mera allmänna dedikationer som jag inte kommer på var jag läst, som ”Till alla som drömmer”. Vissa har jag känt igen nu när jag jag läst om dem hos andra bloggare.

Ändå måste jag förstås komma med något eget exempel också och vill gärna dela med mig av Vivi-Ann Sjögrens roliga dedikation i sin kokbok för nybörjare, Fattiga riddare i eget kök:

Den här boken tillägnas kärleksfullt alla blivande kockar:

Må inte era grytor brännas vid

Må inte era plättar fastna i pannan

Må inte mjölkkastrullen koka över när ni vänder ryggen till

Må era kokta ägg bli just som ni hade tänkt er och må ni aldrig glömma en pizza i ugnen

Tack så mycket 🙂

19 thoughts on “Till den det vederbör

  1. Den var fin. ”Må era kokta ägg bli just som ni hade tänkt er” var verkligen en välsignelse som heter duga. Tänk om en god fe hade svängt med trollspöet och gett en den förmågan!

    • För mig är det ”må ni aldrig glömma en pizza i ugnen” som verkligen talade till mig… När brandvarnaren går igång så var den färdig för ett tag sen 😮

  2. Jag läser också allt i boken, det är ju text som finns där 🙂 Det där var en rolig dedikation och jag önskar också att mina ägg alltid blir exakt som jag vill ha dem…

    • Det är annars den stora fördelen med att göra förlorade ägg – jag kan peta på dem och avgöra när gulan är lagom krämig för min smak. Åt just såna till frukost, inspirerad av den här texten.

Kommentera

