När serier blir fööör lååånga

Fredag, dags för veckans bokbloggsjerka, som handlar om bokserier:

Den mest uppenbara frågan borde väl egentligen handla om bokrean, men i stället väljer jag att fråga dig om du har läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? Om du inte läser serier kan du väl i stället berätta om vilken bok som har haft det perfekta slutet (utan att lämna ut för många detaljer förstås). Naturligtvis finns det ingenting som stoppar dig från att besvara båda frågorna om du vill.

Jag tänkte genast på Elisabeth George, och det ser jag att många andra bokbloggare också har gjort. Tyvärr. Böckerna var otroligt fängslande i början, med intressanta intriger och lagom mycket personligt liv bakom fasaderna. Inte är hon rädd för konsekvenser heller. Men någonstans så blev det bara för mycket gotta ner sig i elände och för mycket drama. Och alldeles för mycket detaljerade beskrivningar av folks kroppsliga förfall när de är i emotionell misär – det var inte ens nåt jag medvetet lagt märke till, innan jag läste det någonstans och sen kunde jag bara se det. Nu har jag överfört detta mentala virus, beklagar.

12 thoughts on “När serier blir fööör lååånga

    • Det är något med serier som gör att man kanske gärna fortsätter lite längre än vad man skulle göra med en fristående bok, eller så är det för mig i alla fall – jag förväntar mig den där upplevelsen från början av serien.

  1. Georges böcker har jag pausat i emellanåt, och nu har jag senaste kvar. En dag så… 😉
    Och angående Guldkompassenböckerna som jag tröttnade på, tycker jag att din beskrivning av de de kändes kyliga var så träffande. Sällan böcker kan beskrivas så, men helt rätt!

    • Jag har pausat i flera år nu och har inte känt någon större lust att fortsätta, trots att jag har flera olästa i hyllan. Kanske jag t.o.m. en dag är så radikal att jag rensar ut dem…

      Det kändes som ett lite egendomligt adjektiv, ”kyligt”, men det var de. På ett sätt var det bra också, det var intressant att läsa en bok där författaren har en viss distans till sina personer, men det har ändå lett till att jag inte velat kasta mig över följande.

  2. Nu börjar jag bli riktigt ängslig för min läsning av Elisabeth George, överallt så sågas hennes senaste böcker och jag som kände för att ta upp henne igen. Men kanske jag gillar henne bättre, vem vet? Jag ger henne en chans då jag minns hennes tidigare böcker med stor glädje!

    • Du kan absolut ge henne en chans, det kan ju hända att du gillar de aspekter som vi som sågar ogillar.

      Men om du inte vill uppleva det som på engelska brukar varnas för i fanfickretsar iaf som ”Major Character Death” så ska du se upp med de senare böckerna. Speciellt som den döden kändes ganska icke-relevant för berättelsen. Sandra / Skrivkramp hade en bra analys av det tycker jag: http://www.sandrarath.se/2015/02/bokbloggsjerka-27-feb-2-mars.html

Kommentera

