Var, hur och när?

Veckans bokbloggsjerka är mycket meta, det handlar om själva bloggandet:

Suget att skriva är dock ständigt närvarande och jag försöker verkligen hitta sätt för att kunna slänga ihop ett par inlägg i veckan åtminstone. Hittills har jag inte kommit på något som skulle hjälpa mig på vägen och därför skulle jag vilja ta del av era bästa tips. Det vill säga var (och hur) författar du dina inlägg?

Jag författar oftast mina inlägg i huvudet, eller i alla fall utkast till dem. Jag funderar på en idé, vänder och vrider på vad jag vill säga – ibland så länge att det aldrig blir av att skriva ner dem… Ibland blir jag lite orolig att jag inte är tillräckligt närvarande i nuet, då jag kör en berättarröst i huvudet samtidigt – lite som att fotografera så mycket att man inte ser vad det är man fotar. Å andra sidan så gillar jag att formulera och  strukturera en text och experimentera med tilltal eller synvinklar. Det måste vara litteraturvetaren i mig som gillar att analysera 🙂

Det hjälper mig att ha vissa principer, som t.ex. att jag alltid försöker skriva ett inlägg på fredagar, om det så är en kattvideo eller ett länktips. Jag upplever att själva ”tvånget” hjälper mig att inte fastna i petandet för länge eller att få alltför mycket prestationsångest. När det går för länge mellan inläggen blir det annars lätt så. Helst skriver jag ca tre gånger i veckan, det är den rytm som känns bäst för mig egentligen. (På sistone har det dock blivit lite mera sporadiskt – men minst en gång i veckan blir det någonting.)

Jag försöker också balansera vad jag skriver om, så att det blir omväxling. Bokbloggsjerka, bloggutmaningar, listor och liknande är ett bra tips om man känner sig lite tom på idéer. Och katter, kattbilder går alltid hem 🙂 Inte sant?

liten_agnestass

Agnestass

Närbild på flufftass

Simbatass

 

6 thoughts on “Var, hur och när?

    • Väldigt intressanta inlägg, tack! Och mig har du ju uppenbarligen hittat via taggen ”katt” 🙂 Men hur gör man för att kolla vad andra skriver om samma ämne? Det stället har jag inte hittat nu, tycker att det tidigare fanns på ett synligt ställe (långt innan jag flyttade över till WordPress), men kanske jag blandar med Opera?

      • När du är i din blogg skall du välja menyns ikon ”Läsare”. Den har en undermeny ”Bloggar som jag följer”. Öppna den länken i en ny flik. Där finns i höger kolumn ”Etiketter”. Under den skall du skriva in en ”etikett”, t.ex. Katt. När du sedan trycker på Enter kan du på höger sida av flikens fönster bläddra bland alla de bloggar, som använder taggen ”katt”.
        Så här har jag gjort i alla år, sedan jag började blogga. Jag har ett flertal etiketter, som hjälper mig att finna andra bloggare, med ungefär samma intresse som jag.

        • Det tycks se lite annorlunda ut i min version av WordPress, men jag hittade det – tack så mycket! Jag har bara bloggat på WP ett drygt år, här finns alltid nytt att lära sig 🙂

  1. Ditt ordval ”slänga ihop” tycker jag inte om, hehe. Den här bloggaren berättar helt enkelt med hjälp av foton om vad som händer i hans liv http://zekezypt.com (Flytten till landet-författare Janne). Jag tycker hans bloggfilosofi är perfekt, haha. Jag och han anser att foto BARA skall vara för att illustrera det, som man berättar. Ett foto ”slängt in” bara för att man måste blogga, det tycker jag är meningslöst. Har man inte något att berätta, precis som du alltid gör, då är ett inslängt foto inte något som lockar till besök och läsning…

    • Jag vill påpeka att ”slänga ihop” är bokbloggsjerkans uttryck, inte mitt! Jag tycker inte heller om det. Jag erkänner att jag ibland kan behöva pusha lite för att få till en fredagstext ibland, men det känns viktigt för mig, inget som ska hafsas fram. På något plan så uppfattar jag mig fortfarande som en skrivande person då jag bloggar regelbundet, även om det annars inte blivit nån Stor Författare av mig 😉

      Ett foto kan berätta en historia eller illustrera något, men bloggar som har mera bilder än ord är inte i min smak. Jag är helt enkelt en ordknarkare.

Kommentera

