Temmeltankar

Inspirerad av Charlottes blogginlägg om semlor så kan jag härmed konstatera att årets bästa temla definitivt var Uudenmaan herkkus version. God semla och god mandelfyllning.

temla1 temla2

Primula (numera Perheleipurit) hade en ”mandelsmakande” sak med aprikoskärnor och flera e-nummer än andra ingredienser som jag vägrade att smaka på. Fazer har äkta mandelmassa, men i en utstansad skiva. Boring. Andra har varit ok, men inte märkvärdiga. Och alla, säger alla, anställda på de olika caféer jag besökt och bett om varm mjölk i en skål till har stirrat på mig som om jag hade bett om att få ketchup till den. De förstår sig helt enkelt inte på hetvägg i det här landet…

De hembakta blev inte så lyckade i år. Jag provade ett nytt recept, glömde kardemumman och lämnade dessutom degen att jäsa några timmar medan vi tog en promenad. Resultatet blev väljästa bullar med en distinkt doft av alkohol t.o.m. när de var färdiggräddade… Kanske jag borde ha kört en riktigt finsk klichévariant av hetvägg och serverat dem med en skål varm Koskenkorva?

Kommentera

