Barnboksfråga

Bokbloggsjerkan frågar idag om barnböcker:

Veckans fråga kommer från Boktjuven Ingerun: Jag tycker att nya barnböcker för barn 6-12 år får lite för lite uppmärksamhet. Kan du bidra med en lista på de bästa böckerna för 6-9 och 9-12 som kom ut förra året?

Jag var ju såndär som läste precis vadsomhelst från en ganska tidig ålder, så jag har väldigt svårt att säga vad som är lämpliga böcker för vilken ålder. Och ”förra året” är ganska snävt – men jag kan tipsa om en nyutkommen barnbok som jag tyckte om: Ulf Stark och Linda Bondestams Min egen lilla liten, en version av Solgnuttan och trollet var väldigt rörande. Men den är kanske för lite yngre barn? Och i andra ändan finns (ännu en gång) Maria Turtschaninoffs Maresi – för ganska mogna tolvåringar? (Skrev lite om Turtschaninoffs fantasy här.) Annars kommer jag inte på några lämpliga specifikt nya böcker just nu. På kommande på Sets är en bok jag är nyfiken på: Sanna Tahvanainen & Lenny Lucanders Dröm om drakar.  Jag känner igen mig i det där med att inte alltid kunna släppa jobbet…

Kanske jag måste göra en egen post med böcker jag har gillat i den åldern – allt från Topelius, Alcott och Montgomery framåt. Inte behöver det alltid vara nytt, tycker jag, som läser mycket lite nyutkommet just när det är nyutkommet.

12 thoughts on “Barnboksfråga

    • Knutsson överlag är väldigt bra, tycker jag. Läste om alla Pelle Svanslös för några år sen och förvånades över hur många lager där finns.

    • Roligt att du kommenterar 🙂 Jag tänkte på Yokos nattbok också, men har inte heller läst den. Flera av Annika Luthers böcker kan funka, t.ex. Bronsåret, men det var det där med nya böcker.

  1. Katarina Taikons självbiografiska Katitzi-böcker kommer att ges ut på nytt i Sverige. De kom ursprungligen på 70-talet och var mycket populära och hade uppenbart en hel del påverkan mot fördomar om zigenare så man hoppas på en ny blomstringstid för dem. Välskrivna var de också.

    • Så roligt att de kommer ut på nytt. Jag minns dem mycket väl, de var skrivna med ett enkelt språk i en ganska naiv stil som ofta träffade som en knytnäve i magen: ”varför får vi inte stanna här? Varför kör de bort oss igen?” Högaktuella böcker.

  2. Anledningen att jag främst ville höra om nya böcker är att det annars lätt blir listor med böcker från när den vuxna var liten själv – och det är sällan dessa funkar på barn idag, med vissa undantag förstås. 🙂

    • Jo, jag förstår vad du menar, fast jag hade kanske sagt ”de senaste åren” i så fall. Men jag är vanligtvis inte den som kastar mig över nyheter.

      Jag tror att vad som funkar på barn idag eller inte beror mycket på barnen. Jag var en sån som läste allt och njöt av det. Men visst är det viktigt att ha moderna böcker också.

Kommentera

