Ett läslivs begynnelse

I veckans bokbloggsjerka ska vi svara på läsandets urkälla:

När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

Jag kommer från en läsande familj, så det har alltid funnits böcker och berättelser omkring oss. Vi bodde, liksom jerkamistress-Annika, på landet och trots att jag och brorsan bråkade rätt mycket som barn så hade vi ju leksällskap av varandra också. När han började skolan och lärde sig läsa så fick jag så tråkigt att jag lärde mig läsa samtidigt i rent självförsvar 😉 Jag var väl i fyraårsåldern då. Sen dess har jag fortsatt av ohejdad vana.

Varför? Det är en konstig fråga – varför inte? Varför skulle jag hålla mig till en enda berättelse när jag kan få tusentals? Men det är svårt att förklara läsandets magi för människor som inte själva upplevt det – jag har försökt. ”Varför skulle jag vilja läsa något som inte är sant?” Öh – just därför 🙂

4 thoughts on “Ett läslivs begynnelse

  1. ”Varför skulle jag vilja läsa något som inte är sant?” måste vara en av de konstigaste frågor jag hört. Tittar människan bara på nyhetsprogram på TV också? Jösses, vilket trist liv 🙂

    • Den här personen sa nöjt att hon inte öppnat en bok sedan hon slutade skolan för sju år sedan. Det enda hon läste i tidningen var inrikessidorna och serierna (och kanske sporten). Utrikespolitik var ointressant och fiktion komplett onödigt. Jag hade väldigt svårt att kommunicera med henne, våra intressen var så olika. Hur kan man vara så fundamentalt ointresserad av sin omvärld?

Kommentera

