En tuff brud i blond förpackning

Bokbloggsjerkan är tillbaka, nu med tv-serier som tema (liksom i januari i fjol, märker jag när jag skulle kolla om vi såg The Bletchley Circle i fjol eller i förrfjol):

Finns det någon tv-serie (eller hur många som helst) som du såg 2014 (eller åtminstone påbörjade förra året) som du skulle kunna tipsa om?

Absolut! I år är ”det nya” jag sett något relativt gammalt – Buffy the Vampire Slayer, som gick 1997-2003. I fjol såg vi Firefly på en kollegas rekommendation och jag älskade den. Buffy har stått på min ”borde ses”-lista redan länge, men jag är dålig på att titta på tv-serier på egen hand och det finns så mycket annat vi tittar på tillsammans. Men en kväll sa Andra kattslaven plötsligt ”nu skulle jag kunna titta på Buffy”, så då gjorde vi det – började med det outgivna pilotavsnittet (finns på YouTube, tyvärr hemskt dålig kvalitet) och fortsatte med det första officiella avsnittet direkt på för att jämföra. Nu är vi i mitten av tredje säsongen 🙂

Jag gillar Buffy för att serien har en precis lagom blandning av roligt, spännande, flamsigt och allvarligt för att vara engagerande utan att bli för engagerande. Den har sällan så farliga cliffhangers att man inte kan lägga sig utan måste börja titta på nästa avsnitt (hej True Blood) eller så obehaglig att jag får mardrömmar (hej Walking Dead, som jag klarade precis ett avsnitt av) eller så komplicerade att man ligger vaken för att fundera på vad som kommer att hända härnäst (hej Battlestar Galactica), eller huvudpersoner som gör så dåliga val att man får ont i magen av dem (hej Babylon 5). Dessutom finns det mycket av den, så att den inte tar slut på mitten (som Firefly).

Jag är ju skräckfan och uppskattar de olika övernaturliga företeelserna (inte bara vampyrer) och att hjältarna alltid kollar upp allt de stöter på i böcker för att veta hur de ska sköta saken 😉 (De har ett lite egendomligt skolbibliotek, måste jag säga.) Jag tycker om både de enskilda avsnitten och de mera långsiktiga berättelserna som pågår. Jag gillar att huvudpersonen är blond och späd och samtidigt tuff och stark utav attan – det viktiga är vad hon gör, inte hur hon ser ut. Hon är en tonåring som gör dumma tonåringssaker ibland, men hon har samtidigt integritet och humor. Vänskapen i gänget och förhållandet till mentorn (”the Watcher”, vad han nu heter på svenska) är också inspirerande, det förändras och utvecklas. Jag inser att serien har sina svagheter, som att den är väldigt vit, amerikansk medelklass, men överlag är den en positiv, feministisk serie som jag blir på gott humör av. Så, tack Joss Whedon. (Dollhouse står på listan också 🙂 )

Läs också gärna Hanna Gustafssons krönika ”Buffyeffekten” på Genusfolket om varför Buffy är en feministisk ikon.

15 thoughts on “En tuff brud i blond förpackning

  1. Väktare heter det på svenska 🙂 Buffy är bäst! Kika in mitt bidrag, tipsar om något du kanske skulle uppskatta nu efter Buffy!
    BG måste jag ta och se! Och se klart Dollhouse (känns så konstigt att se ”Faith” i huvudrollen x) )

    • Å, Buffy-seriealbum, coolt. Ska se om jag hittar dem när vi sett slut på serien, just nu försöker jag akta mig till tusen för spoilers, vågar inte titta på några extror alls.

      Spelar ”Faith” i Dollhouse? Ska bli pännande att se. Vi tittade på den amerikanska verisonen av The Grudge bara för att ”Buffy” spelade i den.

    • Tack detsamma 🙂 Jag tittar ju inte heller på tv, så är sällan med på vad som går just nu. När vi tittar på serier så sträcktittar vi i ställlet.

    • Jo, den är ganska gullig, erkännes 😉 Men det är lite charmen med den, jag blir inte så upprörd av den att jag inte kan sova. Jag håller med om att den inte är sån att man måste se den, men den är sevärd, om du förstår skillnaden 🙂 I alla fall så sitter den precis perfekt just nu.

    • 😀 Det kunde jag förstås ha gjort. Fast då borde rubriken ha varit en fluff brud 😉 Andra kattslaven sa att jag helt hade missat att rubriken borde ha varit ”En Buff brud”, det skulle ha allittererat fint också. Äsch.

  2. Ping: Lästid är livstid | En kattslavs dagbok

  3. Ping: Mustasch är ett ord som ser roligt ut | En kattslavs dagbok

  4. Ping: Från bild till ord? – En kattslavs dagbok

Kommentera

