Knasekatter

Våra båda pälsbollar har lite lustiga lekvanor. Simbas har jag skrivit mera om här, men Agnes har en del riktigt knasiga vanor hon med, t.ex. badar hon gärna sina kattleksaker. För all del, hon lägger dem lika gärna i matskålen, men ganska ofta hittar man en dränkt nånting i vatten. Det värsta var när hon blötte ner en leksak med nån sorts pipsystem i sig – den slutade helt enkelt aldrig att pipa när den blev våt. Jag fick agera akut kejsarsnitt på musen för att få ut innanmätet och bända isär det med en kniv… MEn också mindre high tech-leksaker duger fint.

Blöt boll   Blöt mus

Vi har femtioelva leksaker, bland andra en kattmyntemus som Simba gillar, men hon får bara leka med den korta stunder, eftersom hon blir så väldigt ivrig, lite som Simons katt i den här videon 😀

Med tanke på Agnes leksaksbadande vana så har hon inte fått leka med kattmyntemusen alls. Jag återfann en gammal internetfavorit med ”kattregler”, Cat resolutions En av dessa lyder

I will not soak my catnip toy in the water bowl to make tea. I will not get high and sit there drinking my tea and kneading the floor afterwards. I will not then get delusions of grandeur and make tea in the toilet bowl or the tub. And I will not try to make tea with used socks, dirty panties or hair scrunchies when my humans take the catnip toy away from me.

😀 Jag kan just se det framför mig.

Corpus delicti

En annan favoritregel från Cat Resolutions är nu – efter att Någon haft ner min Aloe Vera på golvet när jag var borta – ”I am a carnivore. Potted plants are not meat”. Jag misstänker den lilla, för hon älskar att döda gräs – ge henne en kruka med gammalt kattgräs och hon är salig.

Och förstås, Det Okända, som alla katter tycks kunna se: ”I will not stand on the bathroom counter, stare down the hall, and growl at NOTHING after my human has finished watching The X-Files.

Det finns massor i samma stil – gå och läs och skratta! Cat resolutions.

One thought on “Knasekatter

  1. Ping: Gräsligt, gräsligt, övermåttan gräsligt | En kattslavs dagbok

Kommentera

