Monstermaraton

Filmis, eller det Nationella audiovisuella arkivet, som det officiellt heter, har släppt vårens program och som vanligt sitter jag och dreglar över allting man skulle kunna se. Jag har plockat in Margarethe von Trotta i april – hennes Die bleierne Zeit om Västtyskland och Rote Armee Fraktion (löst baserad på systrarna Ensslins öden) gjorde enormt intryck på mig när jag såg den i samband med mina filmstudier för många år sedan. Frågan är om det är terroristerna i RAF eller det samhälle som födde fram dem som är värst egentligen – som jag minns filmen så inser man som åskådare verkligen den frustration som ligger till grund för terroristhandlingarna. Det betyder inte nödvändigtvis att man sympatiserar, men man förstår.

En helt annan typs monster kommer att visas på Bio Rex – ännu en av dessa fina filmteatrar som utnyttjas helt för lite – i slutet av februari: Alien x 3. Monstermaraton med slemmiga monster, kul 🙂 Åtminstone om man är lite vrickad och gillar sånt.

Kommentera

