Öppet brev till parfymanvändare

Kära parfymanvändare.

Känner du till begreppet ”personligt utrymme” eller ”zon”, dvs. det utrymme du vill ha omkring dig för att inte känna att folk kommer obehagligt nära? Det brukar variera lite med kulturen och situationen, men är omkring en halvmeter i Finland, kanske lite mindre i trånga bussar, biosalonger osv, men det är fortfarande fråga om ett par decimeter.

Jag ska berätta en sak för dig: Om din parfym märks tydligt utanför din personliga zon då har du helt enkelt för mycket av den. Du kanske tycker att den doftar gott, men jag skulle verkligen gilla att kunna gå på bio eller sitta på en metrobänk utan behöva byta plats. För att inte tala om de gånger du duschat i parfym, så att jag får ett astmatiskt anfall bara av att du sitter mitt emot mig i lånedisken eller t.o.m. går förbi på gatan.

Vissa sköljmedel hör också till den här kategorin. Om du är osäker på om du är en luktmarodör, be någon kompis ställa sig en liten bit ifrån och sniffa. Eller fundera på om den där människan som sitter och hostar och nyser bredvid dig kanske inte alls är sjuk och verkligen borde stanna hemma i stället för att smitta ner hederligt folk!

Tack så mycket för din uppmärksamhet.

4 thoughts on “Öppet brev till parfymanvändare

    • Jag har också blivit känsligare, märker jag. Jag nyser och ögonen kliar, ett par gånger har jag fått astmatiska känningar och det är otäckt. Jag skrev den här texten i frustration efter att vi var tvungna att byta plats i en biosalong nyligen.

    • Parfym / rakvatten / myggmedelsdeodorant går allla under samma kategori, jo. Det är absolut inte bara kvinnor som dränker sig i luktvatten. Jag hade en ung kille som kollega en gång, som jag var tvungen att säga till: snälla du, jag kan inte sitta i disken ens två meter ifrån dig utan att ha migrän efter ett par timmar…

Kommentera

