Nobelt

Nobelpristagare är temat i helgens bokbloggsjerka:

Veckans fråga kommer från Robert W som bloggar på Mina skrivna ordVilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla? alt. vilka nobelpristagare har du läst?

Jag bloggade redan delvis om det här i samband med senaste Nobelpris, som litteraturvetare så blir det ju rätt många klassiker lästa. Men en hel del har jag läst redan under skoltiden, jag undrar nog lite över Annikas hävdande att hon inte läst nånting nånsin av någon Nobelpristagare – inte ens Nils Holgersson?

Längst ner finns en lista med vilka jag har läst, om jag dessutom skulle börja skriva upp vilka jag har olästa i hyllan så skulle den listan bli pinsamt lång…

En kollega till mig har satt sig för att läsa något av alla pristagare – börjande från början. Ganska imponerande! Hon sa att Sully Prudhomme inte var så märkvärdig 😉 Men många av författarna är fortfarande läsvärda, så det är inte en dum idé. Så är det ju intressant att se vem som uppskattats på sin tid.

Lista på lästa pristagare:  Bjørnstjerne Bjørnson: Synnöve Solbakken i samband med nån grundkurs.
Henryk Sienkiewicz: Quo Vadis. ”Alla” läste den nåt tag.
Rudyard Kipling: Djungelboken, Just så-historier, Kim, dikter
Selma Lagerlöf: flera böcker&noveller, hon hör till mina favoriter
Maurice Maeterlinck: dramatik, tycker jag, i samband med teaterstudierna men vad?
Verner von Heidenstam: dikter
Knut Hamsun: Sult, Pan, Paa gjengrodde stier
William Butler Yeats: dikter
George Bernard Shaw: dramer, åtminstone Pygmalion.
Thomas Mann: Döden i Venedig, Bergtagen står i hyllan och ”värjer sig med sin blotta tyngd mot att bli läst” som det heter i en Bo Baldersson.
Erik Axel Karlfeldt: dikter
Luigi Pirandello: dramer, åtminstone Sex roller söker en författare och Mannen med blomman i sin mun
Pearl Buck: Noveller.
Frans Eemil Sillanpää: Livet och solen, men inte Det fromma eländet, som är ett talesätt hos oss.
Thomas Stearns Eliot: Det öde landet (diktsvit) och förstås De knepiga katternas bok.
Pär Lagerkvist: en stor del av hans produktion, faktiskt.
Ernest Hemingway: Den gamle och havet
Halldór Kiljan Laxness: Salka Valka, Islands klocka
Albert Camus: Pesten
John Steinbeck: noveller
Jean-Paul Sartre: dramer (sett o läst) samt Existentialismen är en humanism
Samuel Beckett: I väntan på Godot mfl. dramer
Alexander Solzjenitsyn: En dag i Ivan Denisovitjs liv, Cancerkliniken, någon av Gulag-böckerna
Heinrich Böll: åtminstone Katharina Blums förlorade heder
Eyvind Johnson: Drömmar om rosor och eld, Strändernas svall
Harry Martinson: Nässlorna blomma, Aniara, andra dikter
Isaac Bashevis Singer: noveller
Gabriel García Márquez: Hundra år av ensamhet
Wole Soyinka: Mannen dog
Dario Fo: dramer (sett o läst)
Harold Pinter: dramer (sett o läst)
Doris Lessing: En överlevandes minnen
Tomas Tranströmer: Sorgegondolen och andra dikter

10 thoughts on “Nobelt

  1. Nils Holgerson var ju skolbok i min fostermors generation i Sverige. Sen dess har den skrivits om av icke-nobel-fähiga skribenter och gjorts till uppjazzad tv-serie bl.a.

    • Jag har ett minne av att vi läste bitar av den i skolan, men som skönlitteratur, inte som geografibok.

      Sven Wärnström har skrivit en tredelad ungdomsbok om en filmatisering av Nils Holgersson, som jag gillade mycket som barn. Huvudpersonen (som spelar Nils) lär sig mycket om såväl skådespelande som det svenska samtidssamhället på vägen.

  2. Jag har nog aldrig tänkt på att en bok jag läser är skriven av någon som fått det eller det priset. Om jag inte gillar boken så gör jag inte, oberoende av hur många pris den fått, MEN det har blivit en del nobelprisade författare lästa; både före och efter att de fått priset.

    Kanske läser man inte Nils Holgersson längre i skolorna. Jag är visst gammal.

    • Nej, jag brukar inte heller tänka på saken, men det är ganska naturligt att många av dem läses på kurser i litteraturhistoria 🙂 Nån enstaka har jag läst för att t.ex. Klockriketeatern hade ett tema där de läste och spelade nordiska Nobelpristagare och jag blev nyfiken på texten. Så kan man göra som min kollega och läsa nåt av alla för sakens skull – men jag håller absolut med, det finns sådana där dammet ligger tungt, eller annars bara inte tilltalar mig. Flera av de olästa är sådana att jag försökt mig på dem, men inte kommit igenom boken.

      Jag tycker det är synd om Nils Holgersson inte blir läst längre, den är i mitt tycke riktigt intressant. Man kan ju gärna diskutera problematiska aspekter, om det känns så.

  3. Ping: Läsutmaning: Kvinnliga Nobelpristagare i litteratur – En kattslavs dagbok

Kommentera

