Tips om boktips

Bokbloggsjerkan ställer idag en fråga om varifrån man kan få boktips och tipsar själv om nyhetsbrevet ”

Har du några tips på liknande nyhetsbrev eller kanske en intressant sajt som boknördar borde kolla in? Kan handla om precis vad som helst, t.ex. böcker, prydnader, porslin etc?

Det är ju inte direkt så att jag får för lite tips, direkt, men förutom att jag läser bokbloggar så tittar jag ibland på stadsbibbans nyhetslistor. De går att ha som RSS också, men jag går bara och tittar emellanåt 🙂 Helmet har den fantastiska funktionen att man kan ”frysa” en reservering om det är lång kö – på det sättet kommer jag framåt i kön, men kan ”tina” beställningen först när jag har tid med boken. På det sättet glömmer jag inte bort att jag ska låna nån speciell bok 🙂 Tyvärr så är det lätt att bli överivrig, jag tror jag har ca femton böcker i ”frysen” just nu…

Apropå bibliotek så har biblioteksserien Unshelved boktips lite då och då, ibland helknasiga, som dagens Halloweentematiska ”Anno Dracula”: Bokklubben presenterar ibland böcker på ett lite okonventionellt sätt, som det här strippet om Carl Hiaasens Skinny Dip, som jag faktiskt lånade och gillade skarpt.

Jag gillar också John Scalzis ”The Big Idea”-serie, där författaren eller förläggaren får möjlighet att presentera en nyutkommen bok; den är primärt amerikansk / kanadensisk. Jag läste om Maplecroft för ett par månader sen, har inte skaffat den än, men presentationen var lockande!

Så har jag en liten boktipskalender på jobbet, med en ny bok varje dag (fast veckoslutet får dela på en). Den har den charmen att alla böckerna inte är helt nya, även om de i allmänhet är från 2000-talet. Jag tror inte jag (ännu) läst nåt som jag hittat via den, men jag gillar att läsa tipsen i alla fall 🙂

Vad är era favorittips för att hitta böcker?

12 thoughts on “Tips om boktips

    • Jo, att titta på nyhetshyllorna är också inspirerande. Jag gör det på jobbet rätt mycket, men det är ju mest facklitteratur där. Och så händer det ganska ofta när jag hyllyterar skönlitteraturen att det slinker med en bok eller två till mitt rum 😉

  1. Älska biblioteket. Jag är också för ivrig. Har nästan alltid en hel hög hemma som jag aldrig hinner läsa utan lånar om, samtidigt som jag inte kan låta bli att reservera fler böcker. 🙂

    • Jag har också provat det där med att skriva upp, men har märkt att jag sen lätt glömmer bort det. Helmets ”frys”system är helt enkelt genialt i sin enkelhet 🙂

Kommentera

